MrGPS feedback aan garmin mbt de 276Cx

Attentie:

Onderstaande probleem is door Garmin ongebruikelijk snel opgelost met firmware 2.50 die op 15 november is verschenen. Ergo: het probleem is opgelost, onderstaande is ‘voor het museum’!

Waar ging het om?


Zoals je HIER hebt kunnen lezen/zien ben ik erg enthousiast over de gpsmap276Cx. Je zou het apparaat kunnen zien als de Rolls Royce binnen de motor-navigatie. Zeker voor de gevorderde gebruiker laat het weinig te wensen over.

Toch is er meteen na release via gpsforum een probleem aan het licht gekomen dat het toestel in één klap fors degradeert.
Het gaat dan om de omgang met geïmporteerde routes; waarbij elke route in het toestel herberekend wordt op basis van de navigatie-instellingen van het toestel. Hey! Waar kennen we dat van? Juist ja: van de vroegere TomTom Rider. En meteen dé reden dat ik daar geen fan van was. Het is namelijk knap irritant als je niet op je route kunt vertrouwen.
En ook al is die 276Cx verder een fantastisch apparaat: dit zal Garmin imho toch echt moeten verbeteren.

Garmin leek in eerste instantie niet goed te begrijpen wat het probleem nu precies is. Om die reden heb ik onderstaande feedback aan garmin gestuurd. In de hoop en verwachting dat e.e.a. spoedig opgelost wordt.

Waarom dit bericht? 
De 276Cx is een kostbaar ding waarvan je, terecht, hoge verwachtingen zult hebben. Daarbij is het wel zaak dat je voor aanschaf daarover goed geinformeerd bent.
Daarom, voor de helderheid:
OF en WANNEER er een oplossing voor dit probleem komt is op dit moment nog niet duidelijk of zeker. Ik verwacht van wel, maar kan het niet garanderen. Overweeg je aanschaf van de 276Cx, en is onderstaande belangrijk voor je? Maak dan wellicht even pas op de plaats tot er meer zekerheid is.
Zodra ik meer weet zal ik uiteraard deze tekst aanpassen en dat o.m. op facebook melden.

 

>> UPDATE 2 november:

Garmin laat weten dat het herberekenprobleem via een firmware-update opgelost gaat worden. Wanneer die verschijnt is op dit moment nog niet bekend. <<


Concerning a major bug in the gpsmap 276Cx (and one less important one)
Tested on:
– FW 2.30, audio 2.10
– ID 3930490199 (pre-production)
– SD CN NT 2017.1 (same map used in Basecamp)
– GPS in demo, virtual location at route starting point
– routes activated using the NAV button
Attached: demo-route, built in Basecamp; using only few routing (or shaping) points, only to maximize visualisation of the problem – it will occur with almost any route.
1. major bug : basic route import
Expected behaviour:
– after import in the 276Cx the route is exactly the same as original (177km) – regardless of navigation-settings of the device
Actual behaviour:
– after import in the 276Cx the route is ALWAYS recalculated, using the routing/shaping points but using the navigation settings. Depending on settings route-length will vary from 177 to 567 (!!) km.  (the last one is in motorcycle mode with basic-settings)
Screenshots – same original route. Result depending on unit settings:
gpsmap 276Cx   gpsmap 276Cx   gpsmap 276Cx
Elaboration:
Why relevant?
– The user mostly has no information on which settings were used in the original route
– routingsettings in Basecamp will behave differently from the devices anyway (e.g. avoidance of build up, using ‘adventurous’ etc).
– The user should be able to rely on perfect route-integrity
The effect is the same as we had in earlier days, with the 276C and Streetpilot WHEN USING DIFFERENT MAPS/MAP-VERSIONS. To prevent this from happening users were always advised to recalculate there routes in mapsource on there own map-version, before sending it to the device. The Zumo behaviour is much more intelligent and also accepts routes built in other map-versions, even other maps; with intact route-integrity.
However: in the 276Cx even working on the same map doesn’t help – the route will allways be recalculated; even when using the same map-version.
Combined with the limitation of 50 via’s this is a big handicap degrading the route-import quality to what we had in the first tomtom riders!
Note: due to a much denser road network this issue might be more important in Europe than in US. Just following the via’s/shaping points simply is not enough. You should avoid calculation or use the xml between shaping points, like the Zumo does.
2. stripped shaping points
screen-shot-11-01-16-at-01-17-pm
Expected behaviour:
As long as the route is not recalculated in the device the route-shape will remain 100% intact. As long as drivers turn off automatic recalculation the route will stay intact, even after detour.
This would solve the problem of max 50 via/shaping points.
Actual behaviour:
The device will, during route-activation, calculate directly to the endpoint; totally ignoring the original routeshape and/or via’s/shaping points.
screen-shot-11-01-16-at-01-28-pm
Elaboration:
Since road density in Europe is much higher we often use an average of 1 shaping point per 2 miles. Thus, a day-tour can easily contain 100 to 200 shaping points.
However: the 276Cx accepts only a max of 50 shaping point (this should be 250, like in Zumo). The method mentioned above would be a workaround for this, but…. doesn’t work.
3. General remark (less important, but still):
When a route is activated and the user sees the setting must be wrong (e.g. with the 567 km route) he will change routing settings. However: the recalculated route will ignore all via’s and send directly to the endpoint. Using a rondtrip this will be visible directly (short route – same as screenshot above) – if it’s an A to B route the user might not realise this.
4. Concluding
This is a major issue that should be adressed quickly. With current behaviour I would advise AGAINST buying a 276Cx for motorcycle-use (and note: I will be a handicap for other users too, e.g. with topo pro).
Would very much appreciate direct feedback from the Garmin engeneer working on this: IF, HOW and WHEN this problem will adressed.
If you need anymore information or need me to do any other testing; please let me know.
Kind regards,
Hans Vaessen