Word je toestel ineens niet meer door je computer herkend?

Door een recente update van Windows kan het voorkomen dat je computer ineens je GPS toestel niet meer herkent. Dat geldt in ieder geval voor de Garmin Zumo (vanaf de 350) en BMW Navigator (vanaf de V), maar ik sluit niet uit dat ook de TomTom er last van kan hebben.
 
Oorzaak is een bug in windows. Er is inmiddels een tussentijdse windows-update verschenen, maar die moet je wel even handmatig installeren. Simpelweg door windows te laten zoeken naar updates (klik op de windowsknop, typ ‘update’ en de rest wijst zich vanzelf).
Ik vermoed dat veel mensen hier tegenaan zullen lopen en dat kan vele uren gefrustreerd zoeken opleveren.
Om dat te voorkomen: graag dit bericht actief delen binnen relevante groepen, zoals motorclubs, FB en fora.
NB: heb je je toestel voorlopig niet nodig dan kun je ook even pas op de plaats maken. Ik verwacht dat de update binnenkort bij herstarten van de PC automatisch geïnstalleerd zal worden.

Wordt je toestel ook na updaten van windows niet herkend dan zijn er verschillende andere mogelijke oorzaken (met name bij de Garmin Zumo)

  • de accu is te leeg: laat het toestel een half uurtje aan de PC hangen, hij wordt vanzelf wat bijgeladen en op enig moment alsnog herkend
  • je gebruikt de verkeerde USB-kabel (sommige kabels zijn alleen bedoeld voor opladen)
  • probeer een andere USB poort
  • je gebruikt een USB-3 poort – sommige daarvan leveren icm de zumo 590/595 een probleem – heb je alleen usb-3 overweeg dan aanschaf van een USB-2 HUB (kost ca een tientje); dat lost het probleem op.

Mass storage mode

(Alleen relevant voor de Zumo 340,350,390, 345, 395, 590, 595, bmw nav V en VI):

Alternatieve oplossing van bovengenoemd probleem is de standaard MTP instelling van het toestel veranderen in ‘Mass Storage Mode’. Bijkomend voordeel is dat het toestel dan ook door de programma’s van Javawa en zelfs het aloude Garmin Mapsource herkend wordt.

In onderstaande video zie je hoe je die (verborgen) instelling eenvoudig kunt aanpassen:

12 reacties

  1. Dirk schreef:

    Goedenavond Hans,
    Ik ben ten einde raad, het lukt mij niet om mijn zumo 590 van garmin aan te melden op mijn pc. wat ik ook probeer het lukt me niet. Wat nu te doen. verschillende kabels geprobeerd, maar helaas. de originele kabel die bij het toestel is geleverd heeft het altijd gedaan. Maar nu weigert het toestel zich aan te melden aan mijn pc. Heb er al heel veel over gelezen en ook van alles al geprobeerd.
    Wat blijft er nog over om te doen.

    Groet Dirk Kaagman
    Andijk

    • MrGPS schreef:

      Dag Dirk,
      Meestal wordt dit probleem veroorzaakt doordat het toestel onvoldoende geladen is. Laat hem even een half uurtje aan de pc hangen of leg ‘m aan de lader. Goede kans dat dat helpt. Zoniet moet ik je toch adviseren even contact te leggen met je leverancier.

      • willem schreef:

        ook ik ben ten einde raad. geen van bovenstaande werkt. ik heb zelfs al 2 andere (garmin) kabels gebruikt. echter mijn PC/Garmin Express/Tyre kan mijn Zumo660 niet vinden. Iemand nog tips???

        • MrGPS schreef:

          Dan ben ik bang dat je te maken hebt met een fysiek defect. Mogelijk dat de usb connector is losgeraakt van de printplaat. Meem even contact op met je leverancier (al zal dit net onder garantie vallen, met een beetje geluk is het wel te repareren.

  2. W.Aangeenbrug schreef:

    Geachte MsGps, Ik heb een Garmin Oregon 600. Via BaseCamp zag ik dat er nieuwe software voor het apparaat gereed stond. Deze heb ik gelijk geactiveerd. Na de download op het apparaat weer opgestart met het Garmin logo en onderaan in beeld het loadbalkje. Alleen deze blijft hangen en er gebeurt helaas niets meer. Batterijen er uit geheeld en weer geplaatst en geeft het zelfde beeld. Ook mijn PC herkent hem niet meer. U begrijpt, handen in het haar, wat nu??

  3. W.Aangeenbrug schreef:

    Bedankt voor uw reactie. Maar dat is het probleem. CoolBleu, waar ik dit apparaat 3,5 jaar geleden kocht kon mij geen gegevens geven van de serviceafdeling van Garmin. Ook op internet is deze moeilijk te achterhalen Vandaar dat ik U bovenstaand probleem heb voorgelegd. Misschien kunt u aan de gegevens helpen van de serviceafdeling van Garmin. bij voorbaat hartelijk dank.

  4. Bougimain schreef:

    Ik heb een vraag aan de gps expert hier !!
    Ik heb een zeer raar en zwaar probleem.
    Ik heb sinds kort een nieuwe pc aangeschaft (Windows 10) en hij is echt up to date maar nu het probleem !!
    In javawa, Garmin expres, en mijn verkenner in Windows ziet hij mijn zumo 660.
    MAAR in zowel mapsource als basecamp vind hij mijn gps niet en dit is zeer vervelend want ben lid van een motorclub en ik maak soms ook eens routes voor mijn eigen 🙁
    Ik heb ook eens een andere USB kabel geprobeerd en een hub maar het helpt niet.
    Ik heb echt alles geprobeerd wat ik op internet heb gevonden (Garmin USB drivers enz..) maar sta voor een grote muur.
    Kan er mij hier echt niemand helpen of raad geven met mijn groot probleem aub !!

    • MrGPS schreef:

      Ai… da’s van afstand erg moeilijk te beantwoorden. In eerste instantie zou ik denken aan energie instellingen van de usb-poort. Maar dan zou normaal verkenner het toestel ook niet herkennen. Kan ook zijn dat er iets mis is gegaan met de installatie van MS/BC. Zou adviseren die te verwijderen en opnieuw te installeren; evt gebruikmakend van de javawa tools (mits je de ‘oude’ pc nog hebt). Verder kan ik hier geen soep van koken vrees ik.

  5. genoe.vdb schreef:

    Hey Hans, ik heb een GPS BMW NAV5 die ineens niet meer herkend werd …. heb de info op jouw website gevonden en probleem is weer opgelost dankzij de info op jouw geweldige website!!!
    Thanks hiervoor!!!

Geef een reactie