Beschrijving
Natuurlijk: veel mensen zeggen ‘op de motor heb ik voldoende aan het geluid van mijn uitlaat‘. In dat geval is deze speakerset voor jou overbodig.
Maar velen vinden het ook prettig op de motor een muziekje te luisteren. Op een saaie snelweg bijvoorbeeld de ‘Mister GPS toermuziek’ spotify playlist (zie onderaan dit bericht); meer dan 50 uur heerlijke toermuziek, samengesteld door honderden collega-rijders. Daar kom je Europa wel mee door!
Maar dan moet die muziek wel een beetje lekker klinken. Helaas klinken de meeste headsets erg schril en hebben weinig hoog/laag dynamiek. Je hoort de muziek wel, maar echt ervan genieten valt zwaar tegen. En zelfs bij bijvoorbeeld intercom communicatie is de verstaanbaarheid niet optimaal.
Herken je dat: overweeg dan zeker aanschaf van deze set. Je zult verrast staan over welke geluidswaliteit je zelfs in de helm kunt bereiken!
Deze speakers zijn ontwikkeld in de Harman’s Accoustic Labs in Los Angeles, door een team van akoestisch specialisten, mechanische experts en software engeneers. Met één opdracht: creëer het best denkbare geluid in de helm. Je zult versteld staan van het resultaat. Ook is het rendement van de speakers hoger dan van de meeste ‘standaard-speakers’. Je zult de volumeregeling minder hoog hoeven zetten voor hetzelfde volume. Vind je je huidige speakers te zacht klinken dan zullen deze dat waarschijnlijk ook oplossen.
Je kunt de speakers gebruiken op elk merk headset; mits die maar een 3,5 mm audio-jackplug heeft. Heb je een Cardo packtalk of Cardo Freecom dan heb je bovendien de voordelen van de zgn JBL Sound processing; met de packtalk kun je zelfs kiezen tussen drie equalizer profielen: standard, bass boost en vocal.
Let op: de Cardo Freecom 4 plus en Cardo Packtalk JBL zijn ‘af fabriek’ al uitgerust met dergelijke (ietsje kleinere) JBL speakers; daarbij zal het geluidsvoordeel beperkt zijn. Bij alle andere headsets kun je een aanzienlijke verbetering verwachten; ook zonder equaliser.
Let op: met een diameter van 45 mm zijn deze speakers wat groter dan de meeste standaard speakers. Het kán zijn dat je wat ‘creatief met kurk‘ moet zijn om de speakers in te bouwen, bijvoorbeeld door met een dremel de uitsparing in de helm wat te vergroten, om te voorkomen dat de speaker tegen je oor aandrukt.