tweede update TomTom Rider 400 – belangrijk
<<update 5 juli: zie onderaan het bericht>>
Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar eindelijk is er die belangrijke update van de Rider 400: versie 15.302.
Een update die enkele zeer relevante issues oplost:
- routes laden via de USB kabel, zowel op micro SD als in het interne geheugen van het toestel
- Een gpx-gebaseerde route ook halverwege oppakken
- het automatisch kantelen van het scherm uitschakelen
Beschouwing:
Dit is een héél belangrijke update voor de Rider, die het toestel een stuk beter bruikbaar maakt in de praktijk.
- Het kunnen laden van route via USB kabel is een belangrijke, omdat het alsmaar moeten wisselen van de SD knap irritant was. Al was het maar omdat het kaartje er lastig uit te krijgen is.
- Het halverwege kunnen starten van een track is nog veel belangrijker. Ook al omdat daarmee ook problemen rond het startpunt verleden tijd zijn. Bij het activeren van een gpx-gebaseeerde route zal het toestel nu de route oppikken op het dichtstbijzijnde punt. Da’s mooi!
- Het kunnen uitschakelen van de automatische kanteling is ook belangrijk. Nog wat minder aan de orde geweest in reviews, maar bij sommige motoren bleek, vermoedelijk a.g.v. trilling of al te scherpe bochten, het scherm vanzelf (softwarematig) te kantelen. Danwel te gaan twijfelen ‘kantelen of niet’. Met een freeze van enkele seconden tot gevolg. Tenzij je graag tijdens het rijden de stand van het toestel verandert adviseer ik daarom in de software te kiezen voor landscape danwel portrait.
Is het toestel hiermee helemaal af?
Nee, nog niet.
Met deze updates worden de, al in de eerste review genoemde, belangrijkste kritiekpunten opgelost.
Maar er blijven nog wel wat wensen, van enkelen weet ik dat er aan gewerkt wordt en dat die vermoedelijk in de volgende update aangepakt worden:
- Het toestel wordt nu wel via USB-kabel gezien, maar alleen via verkenner. Als je vanuit een programma bestanden wilt opslaan wordt het toestel niet gezien. Je moet het eerst opslaan op de harde schijf, en dan kopiëren naar het toestel danwel de SD. Daar is prima mee te leven, maar het kan nog makkelijker.
- Ook na deze update is het nog steeds niet goed mogelijk mogelijk een ‘traditionele’ ITN-route halverwege te activeren – je moet immers nog steeds alle voorgaande viapunten handmatig skippen. Ook dat zal nog worden aangepast. (vind ik persoonlijk niet zo belangrijk: gewoon een gpx-track gebruiken, werkt veel beter!)
- Bij de track wordt je automatisch op het dichtstbijzijnde punt van de route gezet. Dat klinkt super, en is het meestal ook. Maar zeker niet altijd. Denk bijvoorbeeld aan een rondrit waarbij start en eindpunt dicht bij elkaar liggen, of een rit met een 8-vorm. De kans bestaat dat je ten onrechte op de ‘terugweg’ gezet wordt en ook dat wil je als gebruiker in de hand hebben. In mijn visie is ideaal als je gewoon op de route kunt tikken om aan te geven waar je hem op wil pakken. En ook die wens is door TT er- en herkend.
En zo zijn er allicht nog wel wat wensen, maar we verschuiven inmiddels van hoofd- naar bijzaken.
Terzijde:
Je kunt er over discussiëren of de zaken die nu gecorrigeerd worden niet meteen bij de release van het toestel in orde hadden moeten zijn. Sterker: ik denk dat dat een zeer verdedigbaar standpunt is.
Tegelijk besef ik echter dat sommige zaken echt uit de praktijk moeten blijken, en dan gaat het er om of de fabrikant met de marktsignalen ook inderdaad iets doet. En ook al had het wat mij betreft wat sneller mogen gebeuren: feit is dat met deze update de belangrijkste tekortkomingen van de Rider 400 vrij snel zijn opgelost.
Kreeg het toestel in de motornavigatie tot dusverre een acht; nu zitten we op een negen-min. Aan TomTom om er een tien van te maken!
Is het nu ‘veilig’ de Rider te bestellen?
Ik weet dat veel mensen, ook vanwege reactie op mijn review, hebben verkozen even de kat uit de boom te kijken. Eerst maar eens zien of genoemde bezwaren inderdaad opgelost worden…
Wat mij betreft is die kat uit de boom en kun je veilig de rijder bestellen. Er zijn allicht resterende wensen en suggesties, maar die zijn minder elementair. Het is gewoon een zeer goed systeem voor op de motor waarvan je veel plezier gaat hebben. Of liever: waardoor je meer plezier van het motor gaat hebben. Want dat is waar het om gaat.
Mocht je de rider bij MrGPS willen bestellen: hij is ruim op voorraad, bestellen kan HIER
Komt er een cursus DVD voor de TomTom Rider?
Een andere vraag die ik veel krijg is of er nu al dan niet een MrGPS videocursus komt, specifiek voor de TomTom Rider 400.
Immers: de Rider400 is echt veel beter dan z’n voorgangers en heeft meer mogelijkheden. Ook al is het toestel nog steeds helemaal niet zo ingewikkeld: je wilt allicht alle mogelijkheden benutten. Zo zijn bijvoorbeeld de meeste motorroutes in gpx-format, maar dan tòch weer geen track. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Wat te doen met een gdb-file? Bovendien heb je door de track-compatibilty ineens een hele hoop nieuwe tools ter beschikking om je trips voor te bereiden. Welke mogelijkheden zijn en en hoe werkt het?
Wat je niet kent kun je niet missen. Maar als je het niet weet mis je een hoop mogelijkheden. Je geeft honderden euro’s uit aan je toestel. Al haal je er 10% extra uit, dat is zo’n cursus een goede investering.
En dus is het antwoord ‘ja, er komt een MrGPS videocursus voor de Rider‘.
Alleen: ik verwacht komende maanden nog enkele technische ontwikkelingen die voor de inhoud van die cursus relevant zijn. En dan is de zomer sowieso voorbij dus ga ik niet onnodig gehaast te werk. Reken op ergens in de laatste maanden van dit jaar.
De cursus gaat vermoedelijk 29,90 euro kosten, voor drie a vier uur video. Koop (of kocht) je je TomTom Rider 400 bij MrGPS dan betaal je echter € 14,95. De helft dus.
En ja: dat laatste geldt met terugwerkende kracht: als je je rider op enig moment bij MrGPS kocht ontvang je automatisch als eerste melding via mail zodra de cursus er is en krijg ook jij die 50% korting.
Stay tuned!
<<update 5 juli>>
Enkele toevoegingen naar aanleiding van vragen die ik tegenkom:
“Ik heb de update uitgevoerd, maar toch ziet de computer de Rider niet”
Bovenstaande vraag zie ik op verschillende fora. De oplossing is eenvoudig: na koppeling van het toestel moet je, als je routes over wilt zetten, nog even rechtsonder op het scherm van je toestel drukken – de knop ‘importeer routes’ dus:
Vervolgens zul je zien dat je ‘verkenner’ het toestel (alsook de eventueel aanwezige SD kaart) ziet en kun je je gpx of itn bestanden over zetten. Het maakt niet uit of je het bestand in het interne geheugen danwel op de SD zet.
Heb je de bestanden overgezet (dat gaat heel snel), druk je op ‘klaar’. Wacht vervolgens een paar seconden en je kunt ze meteen daadwerkelijk in het toestel importeren; vink de route aan om welke het gaat en kies ‘importeer’.
Goed mogelijk dat er ook routes bij staan die je al eerder geimporteerd hebt: dat komt simpelweg omdat die gpx bestanden er nog staan. Heb je die niet meer nodig dan is het verstandig die even via de verkenner de ‘deleten’ (anders kan het gaandweg wat onoverzichtelijk worden immers).
Vervolgens kun je je toestel loskoppelen en op pad!
“Ik krijg de melding ‘geen route mogelijk’ “
Nu en dan krijg je na import van een route de melding ‘geen route mogelijk’. De oorzaak is dan, vrijwel zeker, dat de route deels loopt over een weg die de Rider niet kent. Als je, hoe vreemd het ook moge klinken, Garmin Basecamp hebt geinstalleerd dan kun je, door dubbelklikken op de tracknaam en te kiezen voor ‘filter’ het aantal trackpoints terugbrengen naar bijvoorbeeld 500 of 1000. Goede kans dat de route daarna wel geaccepteerd wordt. Wel zal er dan waarschijnlijk ergens in de route een afwijking zijn ten opzichte van het origineel; de Rider zal op het ‘probleempunt’ immers een alternatieve weg moeten kiezen.
“Als ik een route vanuit Tyre als gpx overzet krijg ik telkens twee routes”
Klopt: Tyre stuurt zowel een route met routepunten (vergelijkbaar met ITN, maar door de Rider gezien als track) als de ‘echte track’ (met duizenden punten) over. Bij die laatste komt er een hoofdletter ‘T’ voor de routenaam te staan. Kies dan de route met die T ervoor: dat is de meest betrouwbare (ook beter dan ITN). Zie echter ok het bericht hieronder.
“Als ik kies voor ‘opslaan als’ wordt het toestel niet gezien”
Klopt: als je in Tyre of Basecamp kiest voor exporteer/opslaan als gpx zul het het bestand eerst op je hare schijf moeten zetten en van daar uit op bovenstaande wijze over moeten zetten naar het toestel. Maarrrrrrrrrr:
UPDATE TYRE
Er is 5 juli een update van Tyre verschenen waardoor je rechtstreeks vanuit Tyre de route kunt verzenden naar je Rider400. Op die manier worden er ook niet langer twee routes overgezet, maar slechts één. Er staat weliswaar geen hoofdletter T meer voor, maar het is wel de ‘echte track’ en daarmee een prima manier van route-export.
Ik heb de indruk dat de update van Tyre nog niet altijd vlekkeloos verloopt; is veelal een kwestie van geduld, zo heb ik gemerkt. Mocht Tyre het toestel niet zien: sla dan de route als gpx-bestand op en zet dat over naar het toestel.
Enfin; bovenstaande is even om de eerste vragen ‘op te vangen’ c.q. overbodig te maken. Ik zal in de loop van augustus e.e.a. in video nader toelichten/demonstreren.
Klik HIER om de TomTom Rider 400 bij MrGPS te bestellen. Uit voorraad leverbaar; gratis verzending naar Nederland én België.