Nieuwe firmware TomTom Rider 400 – versie 15.4
Vandaag is een nieuwe firmwareupdate voor de TomTom Rider verschenen met een aantal belangrijke verbeteringen.
Ik zal e.e.a. nog nader uitwerken maar de belangrijkste veranderingen op een rij:
- Het importeren van tracks is sterk verbeterd waardoor je nog slechts zelden de melding ‘geen route mogelijk’ zult zien verschijnen.
- Bij het activeren van een route op basis van een track kun je kiezen of je op het dichtstbijzijnde punt wilt starten danwel aan het begin
- Bij het activeren van een ITN route kun je aangeven op welk punt je de route wilt starten (dus ook halverwege!)
- Bij een ITN route kun je ervoor kiezen het volgende viapunt over te slaan, maar ook kun je aangeven delen van de route te willen vermijden.
- De menu-knop is wat prominenter aanwezig en daardoor makkelijker te vinden
- Voorspelling van bestemming: rij je vaak naar een zelfde favoriet dan zal het toestel op basis van je rijdgedrag automatisch vragen of je daar naar toe wilt. Typisch voorbeeld is als je eind van de dag het kantoor verlaat en het toestel ‘voorspelt’ dat je naar huis wilt. Leuk dingetje maar voor de motor niet heel spannend.
Nadere toelichting op de belangrijkste veranderingen:
Startpunt ITN-gebaseerde route:
Praktijk:
Je hebt je lunch achter de kiezen, kruipt uit je hotelbed of start gewoon op de ‘verkeerde plek’. Hoe dan ook: de ITN route (herkenbaar aan de vele markertjes) start op een andere plek dan waar jij wilt.. In dit voorbeeld is het startpunt ergens rechtsonder en zie je een blauw lijntje dat je eerste terug brengt naar het startpunt. Dat wil je niet.
In de ‘oude’ firmware kon je dat oplossen door één voor één de voorliggende viapunten te skippen, maar dat zijn er veelal een stuk of vijftig dus echt praktisch is dat niet.
Nu echter zoom je gewoon even in op je huidige positie en tik je op het vlaggetje net iets verderop. Kwestie van kiezen ‘start route vanaf hier’.
En dit is dan het resultaat: je kunt vrolijk verder met je rit.
Is dit nu optimaal? Ja en nee. “Nee” in de zin dat je bij dat eerste plaatje wel ook even zelf moet nadenken en in de gaten moet hebben dat de route elders start. Al die markers maken het niet inzichtelijker. “Ja” in de zin dat er niets mis is met gezond verstand gebruiken en dat het resultaat prima is. Met deze aanpassing is een belangrijke handicap van de Rider400 verholpen.
Maar er is meer veranderd:
Via ‘huidige route’ kun je niet alleen de volgende tussenstop ‘skippen’ (bijvoorbeeld als het centrum van Cochem vanwege wijnfeesten is afgesloten)
…. maar je kunt ook een ander deel van de route overslaan, bijvoorbeeld omdat er meerdere viapunten in centrum Cochem staan:
Het is mooi dat het kan maar, eerlijk gezegd, erg makkelijk werken vind ik het niet. Mooier zou zijn dat ik op de kaart etappes kan aanklikken die ik wil wissen en dan op ‘klaar’ kan drukken. Een mens moet wat te wensen houden, nietwaar?
Startpunt track-gebaseerde route:
Bovendien vind ik het werken met ITN in de praktijk wat traag en rommelig. Bovendien heb je het risico van afwijking van de route door berekening in het toestel. Zoals je weet: ik ben fan van de track als routebasis. Dat levert wat beperkingen maar werkt op verschillende fronten wat beter, sneller en overzichtelijker.
Hierboven dezelfde route, halverwege, maar dan als track geladen. Je ziet een duidelijke routelijn in plaats van al die markers. De grote pijl is je huidige positie, de pijl in de cirkel het startpunt van de route. Veel duidelijker dan de eerste prent hierboven. En bovendien: als ik niets doe dan pakt de rider automatisch de route op op het dichtstbijzijnde punt. Gaat eigenlijk vanzelf goed zonder dat ik iets hoef te doen.
Toch is dat niet altijd ideaal. Kan immers zijn dat ik echt bij het startpunt wil beginnen. In dat geval tik ik één keer op het cirkeltje en kies voor ‘rijd naar beginpunt’.
En damn: dan heb ik toch het gevoel dat er nu en dan naar MrGPS geluisterd wordt: de route naar het startpunt heeft een afwijkende kleur en je ziet precies wat er gebeurt!
Is dit ideaal? Bijna! Nòg mooier zou zijn als je op die manier een willekeurig punt op de route kunt aanwijzen als startpunt, maar dit is ‘close to perfect’.
Concluderend
Dit is een belangrijke update die de laatste ‘majeure’ problemen van de Rider oplost.
Ik heb nog best wat te zeuren. Vooral omdat ik eigenlijk liefst een mix tussen (de voordelen van) gps-track en itn-route zou zien. Ergo: een trackroute met enkele ‘harde viapunten’. Maar tegelijk begrijp ik de technische complexiteit daarvan (en dat het ‘optimum’ misschien niet eens haalbaar is. Ook hoor ik nog wel wat issues met bijv krakend bluetooth geluid en de overall performance/snelheid.
Ergo: er ligt nog wel ruimte voor verdere verbetering maar heel veel is dat niet meer.
Klik HIER om de TomTom Rider 400 bij MrGPS te bestellen.
Uit voorraad leverbaar; gratis verzending naar Nederland én België.