Tips bij aanschaf van een tweedehands Zumo

zumo550Voor minder geld kom je soms zelfs nog ‘de godfather’ – de SP-III – of de opvolgers daarvan tegen. Maar meestal zal de aandacht naar de zumo gaan.

Hoe verantwoord is aanschaf van een tweedehands Zumo en waar moet je op letten?

 

A. De prijs

Allicht een open deur. Maar toch: maak een reële vergelijking:

Een nieuwe Zumo 340 vind je voor onder de 350 euro. Dat is dan standaard inclusief lifetime kaartupdate (die normaal los ca. 80 euro kost).

Verschil met de 550/660 is allicht dat de 340 geen mp3 (muziek) kent en de kaartdekking beperkt is tot West danwel Midden Europa – maar daar staat tegenover dat je wel een nieuw toestel hebt, incl. twee jaar garantie. Bovendien is de 3xx serie sneller qua kaartopbouw en iets beter afleesbaar in zonlicht.

Vind je muziek essentieel dan moet je vergelijken met de nieuwe 590; en die is met zo’n 650 euro evident een stuk duurder dan een occasion. Van de andere kant: als ook die over vijf jaar nog 200 tot 300 euro waard is valt de afschrijving nog wel mee; zeker als je gaat vergelijken met de afschrijving van de motor zelf… 😉

B. De fysieke conditie

Fysiek zijn de Garmins erg sterk; er kan in de praktijk weinig mee gebeuren. Ook al is er tien jaar intensief mee gereden: vaak zijn ze nog als nieuw.

In de loop der jaren worden er allicht toch enkele kwetsbaarheden zichtbaar:

  • bij de 550 en 660: let op de kwaliteit van de motorsteun en de overeenkomstige contacten op het toestel: door elektrolyse (groene aanslag) kúnnen die contacten aangetast worden, wat zelfs kan leiden tot total-loss van het toestel. De aanslag als zodanig is te verwijderen met contactspray, dat is het probleem niet. Maar als één van de pennetjes duidelijk dunner is dan de rest dan zal dat vroeg of laat leiden tot inbranden en contactverlies. Zie je zelden bij mooi weer rijders; vaak wèl bij winterrijders.
  • Bij de 550 komt het voor dat het rubber bij de bedieningsknoppen gescheurd is. Dat gaat ten koste van de waterdichtheid en is absoluut waarde verminderend.
  • Bij de zumo 220 is de usb connector de achilleshiel; die wordt ook voor de voeding op de motor gebruikt. Controleer die op goede werking. Als er sprake is van externe voeding staat er een bliksemflits in het batterijsymbool; gaat dat bij bewegen met de usb aan/uit dan is dat een probleem.
  • Kijk of het touchscreen goed reageert. Als dat niet zo is kàn het zijn dat dat te herstellen is door met een dun papiertje onder de schermrand langs te gaan en zo een eventuele zandkorrel oid te verwijderen. Maar het kan ook zijn dat het scherm een tik heeft gehad en daardoor een deukje… Via ebay zijn er overigens wel vervangende schermen te vinden, met wat handigheid zelf te vervangen.

 C. Garantie

Garantie is bij Garmin 2 jaar. Een occasion zal meestal ouder zijn. Maar wel relevant om te weten: zolang het toestel niet ouder is dan 5 jaar kent garmin een sterk coulance-beleid. Waarbij je, zelfs bij total loss, voor iets van 150 euro kunt omruilen voor een ‘NOH’ (=als nieuw) toestel.

Ik las laatst zelfs over iemand met een zeven jaar oude Zumo500 die voor 75 euro een NOH toestel kreeg, maar dat is bij mijn weten wel héél uitzonderlijk.

 D. Kaarten

Een occasion heeft vaak wat oudere kaarten. Dat hoeft geen probleem te zijn (zoveel verandert er niet aan de kleine wegen en je kunt altijd nog gezond verstand gebruiken). Toch is het wel prettig om met actuele kaarten te rijden.

Ideaal is allicht als een occasion beschikt over lifetimeupdate. Vroeger was die formeel niet overdraagbaar. Tegenwoordig is dat geen probleem meer; via Garmin Express kun je je toestel gewoon blijven updaten; zelfs zonder registratie. Express ziet automatisch dat er een LTU aan het toestel gekoppeld is.

Als hierboven al gezegd: hou er rekening mee dat zo’n LTU los ca 80 euro kost; een occasion waar al een LTU bij zit is dus aantrekkelijker dan een zònder.

Hetzelfde geldt voor de OnRoute motorkaart: noodzakelijk is het niet, maar wel leuk. In losse aanschaf echter vrij kostbaar. De motorkaart is gekoppeld aan het toestel; de ‘oude eigenaar’ kan de kaart dus niet meenemen naar z’n nieuwe toestel. gevolg is dat er dus ook occasions zijn incl. Motorkaart; vaak benelux, vaak benelux + DACH soms zelfs incl ‘FIEP’. Interessante extra! Zorg wel dat je ook de codes van de motorkaart krijgt.

Terzijde:

Er wordt vaak gesproken over ‘gele briefje zit er bij’. Dat was vroeger belangrijk; tegenwoordig niet meer.

Vraag wel de vorige eigenaar zijn toestel te verwijderen uit z’n mygarmin account; dan kun je het zelf alsnog registreren. Meestal niet heel belangrijk; wel van belang als je er een lifetime update bij wilt aanschaffen.

E. Oudere types

Toch ook nog even over de voorgangers van de Zumo; de Streetpilot en de gpsmap276/278. Want ook die kom je nog regelmatig tegen. Er zijn in basis drie varianten:

  • De Streetpilot III – de godfather van de motornavigatie – niet stuk te krijgen; maar echt wel een oude baas inmiddels – kaarten zijn niet meer te updaten; toestel is langzaam; geheugen is klein. Voor 50 euro kun je je er geen buil aan vallen, maar verder heeft ie vooral nog museumwaarde <SNIK>
  • De Streetpilot 2610 – interessanter dan de III, maar ook daarvan zijn de kaarten niet meer te updaten. Overigens kùn je met zowel de III als de 2610 ook werken met de (gratis) open streetmap kaarten. 100 euro is een redelijk bedrag. Let wel op of het touchscreen geen blaasjes heeft of ‘bladdert’ – want dat is een voorbode van slecht nieuws.
  • Garmin Quest – erg leuk apparaatje; beperkt geheugen, niet meer te updaten (muv OSM). Ook hier: voor 50 of 75 euro heb je er een leuk speeltje aan. De quest2 was de opvolger, groter geheugen.. maar tergend traag. Liever niet.
  • De streetpilot 2720/2820 – eigenlijk nog heel goed bruikbaar en er kan ook gewoon een lifetimeupdate op. geheugen is wat beperkt, maar voor een trip naar de Alpen ruim voldoende. Zeker als er een ‘perfect cradle’ bij zit is 150 euro een prima deal (nieuw was hij meer dan 1100 euro)
  • De GPSmap276/278 – toestellen uit de tijd van de SP -III, maar hun tijd zó ver vooruit dat ze wat mij betreft nog steeds als nieuw verkocht zouden mogen worden; vooral de 278. Vrij technisch qua gebruik, maar met een geweldig goed scherm en razendsnel qua kaartopbouw. Als ik zelf nog een 278 had liggen zou ik ‘m beslist niet voor onder de 300 euro weg doen.

F. Software

De oude eigenaar zal vaak werken met Mapsource. Dat kan nog steeds, maar Mapsource is opgevolgd door Basecamp. Ben je helemaal nieuw met de Garmin software dan adviseer ik meteen met Basecamp te werken. Dat programma kun je gratis downloaden van de Garmin site.

De kaarten van je toestel zul je echter zelf op je pc moeten installeren. Dat is bij een occasion vaak wat lastig. Ideaal is als je even een USB stickje mag prikken in de computer van de vorige eigenaar om vervolgens met het programma dat je vindt op http://www.javawa.nl/gmtk.html een backup te maken van de kaarten; die je vervolgens ‘terugzet’ op je eigen pc. Werkt uit de kunst en scheelt een hoop ergernis

Heb je eenmaal alles geïnstalleerd, maar heb je wat moeite Basecamp onder de knie te krijgen? Overweeg dan aanschaf van mijn cursus DVD. 😉

En als we dan tòch even reclame aan het maken zijn: mòcht je onverhoopt tòch besluiten een nieuwe Zumo590 aan te schaffen: kijk dan ook eens bij ANWB Promotor (klik HIER)

Daarmee krijg je bij aanschaf gratis een jaar MrGPS ‘Personal Support‘ plus, afhankelijk van het gekozen pakket, 20 euro korting op de Basecamp cursus. Gezamenlijk 70 euro voordeel dus; en bovendien ondersteun je de werkzaamheden van, ahem, MrGPS.

Succes met de keuze en alvast veel plezier ermee!

Hans

 

PS:

Ik zie net op marktplaats iemand die inderdaad de SP-III aanbiedt. Hij vraagt 30 euro, maar inmiddels is er al 75 voor geboden 😉

spIII-2