BMW lanceert BMW Navigator V
Vandaag heeft BMW de nieuwe BMW Navigator V gelanceerd. Dat is belangrijk nieuws, want de BMW navigators zijn tot dusverre altijd ‘klonen’ van Garmin-toestellen.
Tot dusverre kwam altijd eerst de Garmin uit en even later het BMW equivalent (die dan vaak van extra bedieningsknoppen voorzien was). De ‘huidige’ BMW Navigator IV is equivalent met de Garmin Zumo 660. Vrijwel zeker is de Navigator V in basis gelijk aan de, nog niet aangekondigde, opvolger van de Zumo660.
Ik weet er nog niet meer van dan wat er in het persbericht van BMW staat (klik HIER voor dat persbericht).
Wat valt op:
- Het schermformaat is 5 inch, waar dat van de 660 4,3 inch is. Bovendien is de resolutie bijna tweemaal zo hoog (800×480). Tegelijk echter is de kast qua omvang vrijwel gelijk aan die van de 60. Een millimeter breder en dikker gaan we niet echt merken. Ergo: een stuk groter scherm in een toestel dat vrijwel even groot is. Da’s mooi.
- Die hogere resolutie vraagt echter ook om een snellere processor. De 660 is immers al geen snelheidsmonster – die processor zal echt anders moeten zijn. Ik werk zelf met een Nuvi 3597 en heb zo’n vermoeden dat deze jongens wel eens familie konden zijn. Zo ja: dan is dat goed nieuws want over de snelheid van schermopbouw van die Nuvi ben ik meer dan tevreden.
- Er is sprake van een ‘TFT-scherm’. Maar tsja.. die heb je in allerlei soorten en maten. Vooral qua afleesbaarheid in zonlicht. Mijn hoop is dat het scherm zal lijken op dat van genoemde Nuvi danwel op dat van de Monterra. En ook dat zou dan een belangrijke verbetering tov de 660 zijn. Voor de helderheid: dit is zuiver speculatie; de praktijk zal het moeten uitwijzen.
- Opvallend is ook dat het toestel desgewenst ook zònder kaarten te bestellen is. Als je ‘m mèt wegenkaart koopt is die automatisch voorzien van een lifetime update.
- Qua prijs wordt een stevig bedrag van 750 euro genoemd. Niet duidelijk is of dat met kaarten c.q. autosteun is; maar ik vermoed van wel.
- Het toestel kent uiteraard Bluetooth voor navigatieaanwijzingen en telefonie; onduidelijk is of het toestel ook over MP3 beschikt.
- Opmerkelijk is dat gesproken wordt over routeuitwisseling tot een maximum van 3750 ‘shaping points’. Ik vermoed dat daarmee gedoeld wordt op de trackimport zoals de 660 die ook al kent. Ofschoon Garmin de term ook wel hanteert voor (wat ik noem) “softe viapunten”. In dat laatste geval lijkt het aantal me zwaar overdreven; ik gok dus op het eerste. Raar dat BMW hierover even onduidelijk is qua communicatie als TomTom over de Rider 5 was… (en nog steeds is..)
- Het toestel kent ook zogemaande ‘real-directions’. Dat betekent dat de aanwijzingen wat ‘slimmer’ zijn. In plaats van ‘over 200 meter rechts’ krijg je dan ‘over 200 meter bij de verkeerslichten rechts’. Werkt heel aardig heb ik ervaren, maar is niet heel spannend.
- Interessant is de zogemaande ‘smart phone link’. Je kunt via bluetooth je smartphone aan het toestel koppelen. Helaas is dat voorlopig minder spannend dan het lijkt: je kunt het gebruiken voor bijvoorbeeld het weerbericht op bestemmingen, maar niet voor het onderweg downloaden van routes. Wat wèl weer interessant is is dat je daarmee ook HD verkeersinformatie kunt binnen halen – m.a.w.: ook van lokale wegen (dat kost dan wel extra…).
- Interessante opvolger van de Navigator IV
- vooral grotere scherm is een pluspunt
- verder geen al te schokkende vernieuwingen
- onduidelijk of het toestel MP3 kent
- afleesbaarheid, snelheid schermopbouw e.d. moet in de praktijk getest worden
En dat laatste hoop ik spoedig te doen!
Inmiddels:
MrGPS