Waarom ontbreken Duitsland en Oostenrijk in Google streetview?
Als je een beetje thuis bent in de verschillende programma’s om routes te maken weet je dat Streetview een geweldig hulpmiddel kan zijn. Vooral om te zien of de gekozen weg ook echt wel mooi is, maar ook om, als het je bijvoorbeeld niet lukt je route over een bepaalde weg te dwingen, te onderzoeken wat daarvan de oorzaak kan zijn.
Dat kan eigenlijk met alle routetools wel op één of andere manier. Vanuit basecamp via ‘beeld – weergeven in Google Earth’, zoals ook getoond in de Basecamp cursus en de cursus ‘toeren met de TomTom’. Met een nieuwe tool als MyRouteApp kan het nog veel gemakkelijker, zoals ook blijkt uit onderstaande video.
Maarrrr: we gaan met z’n allen ook graag toeren in Duitsland en Oostenrijk. En het lijkt erop dat Google vergeten is om die landen te veroveren. Hoe zit dat?
Privacy
In algemene zin geldt dat men zich in de Duitse cultuur sterk bewust is van het belang van privacy. Dat vindt z’n wortels in de relatief recente historie. Denk niet alleen aan de Nazi-tijd, maar ook aan de Stasi-periode waarin men nooit zeker kon zijn of de buurman een spion van de overheid was. Ook anno vandaag is er geen land te wereld waar zo bewust naar bijvoorbeeld ‘de kleine lettertjes’ van Facebook gekeken wordt als in Duitsland.
Om die reden niet vreemd dat het hele land in rep er roer raakte toen ineens van die rare google-auto’s door de straat gingen rijden. Het leidde tot grote publieke commotie alsook een rechtszaak waarin het zogenaamde ‘verpixelungsrecht’ werd afgedwongen. Google werd verplicht een aparte website te maken waarin de Duitsers Google individueel konden verbieden dat hun huis herkenbaar op streetview kwam te staan.
Google ging daar aanvankelijk vrolijk mee aan de slag, getuige ook onderstaande screenshot:
Maarrr… de hysterie hield aan en uiteindelijk hebben maar liefst 244.000 Duitsers zo’n blur-verzoek ingediend en was het eind nog niet in zicht. Germany werd Blurmany.
Niet alleen was dat veel werk voor Google, ook zou de dienst daardoor feitelijk ernstig gehandicapt raken. Het resultaat was dat Google de stekker eruit trok en z’n auto’s terugriep. Enkele grote steden (Ruhrgebied, Berlijn) zijn nog wel aanwezig maar veelal gedateerd. De rest van Duitsland is een witte vlek.
Vervolgens ontstond er weliswaar in Duitsland een ‘discussie over de discussie’ (zie bijv dit verhaal van Der Spiegel), maar het ‘kwaad’ was al geschied; Google riep ‘aufwiederschnitzel!)
En Oostenrijk dan?
Kort na Duitsland gebeurde in Oostenrijk zo’n beetje hetzelfde. In de zin dat ook daar sprake was van een rechtszaak waarbij Google gedwongen werd een ‘verpixelungsrecht’ in te stellen. Ofschoon de publieke discussie nog niet zo heftig was als in Duitsland heeft Google toen maar meteen besloten het land te verlaten.
Komt dat nog goed?
Ik denk het wel, maar het zal nog geruime tijd gaan duren. Vooral vanwege de ontwikkelingen rond de zelfrijdende auto wordt de hele wereld in nóg veel hoger detail dan in Streetview vastgelegd. Gaandeweg zal men best ervaren dat de privacy-discussie in de praktijk leidt tot technologische achterstand, terwijl er ondertussen wél ‘content’ geproduceerd wordt. Op enig moment zal dat samenkomen en kunnen we ook de wegen in de Eifel en de Oostenrijkse Alpen vanachter het bureau in detail bekijken. Maar dat zal vermoedelijk nog wel enige jaren duren.
Is er een alternatief?
Ja en nee. Nee, in de zin van: niet op het niveau van streetview. Maar wel in de zin dat je in Duitsland en Oostenrijk je route wel ‘vanuit de helikopter’ op de luchtfoto van streetview over kunt vliegen. Je kunt daarmee niet zien wat de kwaliteit van wegdek of uitzicht is, en evenmin opzoeken of er bijv een eenrichtingsverkeer bord staat. Maar het geeft wel een indruk van je route; of je wellicht teveel door bebouwing en industrie rijdt; en of je route voldoende variatie in het landschap heeft. In zowel de Garmin als TomTom cursus zie je precies hoe je dat doet.
Omgekeerd: vooral in de ‘bekende’ gebieden in Duitsland wemelt het van de motoren. Da’s best gezellig, maar soms ook storend. Vooral ook voor omwonenden, waardoor de motorrijder, begrijpelijk, meer en meer een ‘paria-status’ krijgt. Juist dankzij Streetview kun je echter vrij makkelijk ook minder bekende gebieden vanachter je bureau verkennen; bijvoorbeeld in Frankrijk of Tsjechië. Give it a try!