Garmin kaartupdate CN 2017.2 NTU – Incl bugje.

Voor de toestellen die werken met de NTU kaarten (w.o. Zumo 340,350,390, 590, 345, 395 en 595) is er weer een nieuwe kaartupdate verschenen.

Te installeren met Garmin Express.

Maar.. let op: er zit een bugje in de installatie, waardoor bij de zumo 590 en zumo 595 de ‘Digital Elevation Model’ kaart wordt verwijderd.

Dat is an sich niet heel spannend; het betreft namelijk de kaart die, als je in de bergen rijdt, je route ook op het scherm in 3D door de bergen laat slingeren. Meer fun dan functioneel en er zijn mensen (waaronder ik) die het zelfs irritant vinden. Wat dat betreft dus een uitstekende service van Garmin om die kaart dan maar meteen te verwijderen.

Geintje natuurlijk. Dit is gewoon een bug, zoals we die helaas wel meer tegenkomen…

Daarom, advies: als je met een 590 of 595 werkt: maak eerst even een backup van dat bestand. Het betreft de gmapdem.img, te vinden in de .System directory van je toestel.

Die directory is echter alleen zichtbaar als je je computer zo instelt dat ook verborgen bestanden gezien worden. En bovendien moet je het toestel in de zogenaamde mass-storage mode zetten. Hoe dat moet zie je in de video hieronder:

 

Uiteraard kun je ook Javawa device manager gebruiken om een backup van je toestel danwel die specifieke kaart te maken.

Komt deze waarschuwing te laat? Geen nood. Garmin is inmiddels op de hoogte van het probleem en ik verwacht dat het snel hersteld zal worden – en dat je vervolgens met Garmin Express eenvoudig de kaart opnieuw binnen kunt halen. Zeker weten doe ik dat echter niet, en ik weet ook niet hoelang het duurt. Daarom zal ik het bestand ook op m’n website zetten. Dat duurt even, maar als het goed is is het vanavond HIER te vinden.

Er is echter ook goed nieuws:

Met de komst van NTU 2017.2 is een andere bug opgelost en kun je nu weer gewoon de kaart zowel op toestel als op computer installeren. Zowel meteen bij de eerste installatie als door pas in tweede instantie te kiezen voor ‘alleen op computer’.


Vind je het allemaal te ingewikkeld een backup te maken en dat bestand terug te zetten? Wacht dan even met updaten tot Garmin het probleem opgelost heeft.

Heb je een Zumo 3xx? Dan is het sowieso geen probleem: die heeft die DEM kaart namelijk niet.