Garmin lanceert de Zumo 390

En weer een nieuwtje van Garmin, ditmaal op het motorfront: Garmin lanceert de ‘grote broer’ van de Zumo350 – de Zumo390.

zumo 390LM, View, UNITED STATES

Qua uiterlijk zijnde toestellen exact gelijk. Maar uiteraard heet de 390 enkele extra’s:

  1. handsfree bellen op de motor
  2. Curvy roads
  3. Skip Waypoint (ook voor de 340 en 350 beschikbaar via firmware upgrade)
  4. ANT/TPMS

1. Handsfree bellen

Tsja.. dat kenden we natuurlijk al van de 550 en 660. Maar kan dus ook met de 390. Nu ben ik zelf nu zo van telefoneren op de motor, maar voor wie altijd bereikbaar moet zijn zeker een voordeel. Let wel: werkt alleen op de motor, in combinatie met een Bluetooth headset. Dus niet in de auto

2. Curvy Roads

Garmin kijkt naar de concurrent en voegt, net als in de tomtom Rider, de optie ‘kronkelwegen’ toe. Helaas hebben ze tè goed gekeken en het op dezelfde manier als TomTom gedaan. Niet goed dus. Althans: in Nederland ga je véél te veel de N-wegen op; rij je in de Eifel dan is het resultaat wel aardig. In de reviewvideo die een dezer dagen verschijnt zal ik laten zien wat ik bedoel.

3. Skip Waypoint

Nee, da’s geen pesterij van Garmin om een bekende Garmin-leverancier over te slaan; het is gewoon nog zo’n optie die we al kenden van de TT Rider. En voor Garmin tot voor kort overbodig. Voordeel van de Garmin boven de TomTom is immers nu juist dat het toestel een gemist viapunt automatisch overslaat als je verderop weer op de route zit.

Alleen: met Basecamp zijn viapunten in de standaardinstelling ineens verplicht om te bezoeken. En dat zou ‘skio-waypoint’ alsnog zinvol maken.

Echter: als je de MrGPS basecamp cursus hebt gevolgd dan weet je hoe je die via’s ‘soft’ kunt maken. En dus skip-waypoint alsnog helemaal niet nodig hebt…

Bovendien is deze optie niet exclusief voor de 390: als je even een firmwareupdate van de 340/350 doet heb je deze nieuwe optie ook aan boord.

4. ANT/TPMS

Tsja, en dàt is wel een zinvolle vernieuwing. ANT is een draadloze communicatietechniek en maakt het mogelijk om bijvoorbeeld via het scherm van de Zumo de VIRB actioncam te starten en stoppen.

Maar bovendien kent de 390 het TPMS, dat eveneens via ANT werkt. TPMS staat voor Tyre Pressure Monitor System is is beslist een interessante vernieuwing. Juist voor de motorrijder is correcte bandenspanning immers van groot belang.

Nadeeltje is wel dat je de ‘metertjes’ die je op je ventiel schroeft er los bij moet kopen. Ze kosten 50 euro per stuk…

Prijs

De Zumo390 heeft een adviesprijs van 499 euro; en da’s hetzelfde als de 350 een jaar geleden kostte. Van die laatste is de adviesprijs inmidels dan ook met 50 euro verlaagd.

Eerste conclusie:

Vooral voor wie wil bellen op de motor of graag wat extra over heeft voor wat extra veiligheid is de 390 een prima keuze. De kronkelwegen zijn in potentie zeer interessant, maar dan zal er toch echt eerst nog aan gesleuteld moeten worden.