Bluetooth problemen TomTom Rider?
Loop je met je TomTom Rider tegen Bluetooth verbindingsproblemen aan?
Laat ik proberen te helpen.
Daarbij wel enkele kanttekeningen:
a. in algemene zin is bluetooth minder standaard dan het lijkt. Bovendien halen we, bij motornavigatie, het onderste uit de kan van de technische mogelijkheden van Bluetooth. Zeker als het gaat om combinatie van zowel navigatieaanwijzingen, intercom, telefonie, muziek en spraakcommando’s. Eigenlijk was de BT techniek nooit bedoeld voor gelijktijdige combinatie van ál die functies. Het kán werken, maar dan moet ook alles in orde zijn; zowel qua hardware als qua instellingen.
b. er zijn enorm veel mogelijke combinatie tussen type gps, type bluetooth headset en type telefoon. En dan ook nog eens verschillende softwareversies, met name van de telefoon. Het is voor mij onmogelijk alle mogelijke combinaties te testen. Onderstaande is dan ook vooral ‘in algemene zin’.
c. bij problemen wordt de oorzaak vaak meteen in de Rider gezocht; maar, advies, hou er rekening mee dat de oorzaak ook in de telefoon of in de headset kan zitten. Zelfs de volgorde van pairing kan van invloed zijn.
In Nederland werkt alles prima, in het buitenland niet.
Om daar maar even mee te beginnen, want het is een veelgehoorde opmerking, vooral in vakantietijd:
In Nederland krijg ik keurig m’n verkeersinfo binnen en kan ik vanuit Mydrive routes overzetten, maar zodra ik de grens over ga is het afgelopen. Terwijl ik keurig m’n hotspot c.q. tethering aan heb staan!
Oorzaak is dan tien tegen één dat in je telefoon de zgn ‘roaming‘ uit hebt staan. Tot voor een jaar geleden was dat belangrijk omdat je in het buitenland anders tegen hoge kosten aan kon lopen. Sinds juni 2017 gaan die data binnen Europa (check je provider waar precies) ‘gewoon’ uit je nationale bundel en kun je roaming vrij straffeloos aanzettten. En al helemaal qua TomTom data, want dat zal zelden meer dan 10Mb per maand zijn.
Dussss: zorg dat je voor vertrek even de roaming in je telefoon inschakelt.
(vooral) TomTom Rider 4xx:
Anders dan de Rider 5xx stelt de 4xx eigenlijk geen bijzondere eisen aan de headset; meestal gaat het ‘vanzelf’ goed. Problemen die ik nog al eens tegenkom:
Ik zie op het scherm van de Rider alsmaar afwisselend ‘verbonden’, ‘verbinding verbroken’, ‘verbonden’ etc. (ook bij de 550 kan zich dat voordoen).
Oorzaak is dan meestal dat twee apparaten ‘ruzie’ maken wie verbinding mag maken met de headset. Kan zijn dat je een zodanig oude headset hebt dat er nu eenmaal maar één apparaat tegelijk verbonden kan zijn (dan moet je dus kiezen tussen telefoon en navigatieaanwijzingen). Maar meestal komt het doordat de pairing niet goed is uitgevoegd. Of, met andere woorden: dat je de handleiding van de headset niet goed gelezen hebt.
Pairing gebeurt meestal door het indrukken van een bepaalde toetsencombinatie op de headset. Meestal is die combinatie voor het koppelen van een GPS ANDERS dan voor het koppelen van een telefoon cq een andere headset. Lees de handleiding van de headset eens helemaal door: goede kans dat dat het probleem oplost.
Ik verlies regelmatig de data-verbinding met het toestel
Korte uitleg:
Om verkeers- en flitspalen info binnen te krijgen moet de rider verbinding hebben met internet. Dat geldt ook voor bijv het inladen van routes via Mydrive.
Die verbinding verloop via de data-verbinding van je telefoon. Je zult daartoe dus ook een abonnement met data moeten hebben (het verbruik is heel gering overigens; denk aan ca 10Mb per maand oid).
Maar bovendien is het niet voldoende dat er bluetooth-contact is tussen telefoon en Rider: bovendien moet de telefoon ook toestemming geven om die dataverbinding te gebruiken. Bij de IPhone moet je daartoe de zgn hotspot inschakelen. ook android kent de term ‘hotspot’ maar die moet je NIET gebruiken: bij android moet je de zgn bluetooth tethering inschakelen.
En met dat laatste hebben we ook de meestvoorkomende probleemveroorzaker: telkens als Bluetooth uitgeschakeld is geweest moet die tethering handmatig weer ingeschakeld worden. En ik heb de indruk dat android soms ook ‘spontaan’ de BT even aan/uitzet. Knap irritant.
Advies:
Installeer op je android telefoon een (gratis) app als Blue Car tethering. Als je die op de juiste manier instelt (heel simpel) zorgt die er namelijk voor dat de Tethering automatisch ingeschakeld wordt. Zeer, zeer aanbevolen!
TomTom Rider 550
De TomTom Rider 550 is qua bluetooth techniek eigenlijk veel geavanceerder dat de Rider4xx. Dat levert als voordeel dat je bijvoorbeeld ook ‘notifications’ binnen kunt krijgen en dat je bijvoorbeeld via spraakcommando’s van SIRI of Google Now de muziek op je telefoon kunt bedienen.
Maar het nadeel is dat de combinatie van mogelijk ook eisen stelt aan de hardware. Het komt voor dat mensen zeggen: ‘het ligt niet aan mijn headset, want hiervoor had ik een Rider4xx of Garmin Zumo en daarmee werkte het wél’. Maar die conclusie is niet juist:
Om alle opties tegelijk te kunnen gebruiken moet je bluetooth headset echt twee gescheiden Bluetooth-kanalen hebben. En bovendien moeten alle instellingen goed staan.
Bovendien, om het extra complex te maken: veel headsets spreken over ‘dual pairing’ terwijl er in werkelijkheid maar één kanaal is; waarop twee kanalen ‘gesimuleerd’ worden. Het is, zeg maar, een ‘technisch generatiedingetje’. Ook hier: voor mij erg moeilijk om alle BT headsets hierop te testen. Zelf werk ik met de Scala Rider Freecom; en die beschikt over twee aparte BT kanalen (zelfs de allergoedkoopste Freecom1).
Pairing met Rider
Bovendien is van belang dat je op de juiste manier de pairing uitvoert. Ik werk zelf met android, en daarmee kún je op dezelfde manier pairen als bij de Rider4xx, maar dat is NIET de bedoeling. Bedoeling is echt dat je via de Mydrive app de barcode op de rider scant. Dat is nodig voor bijv notifications, maar maakt bovendien het inschakelen van tethering overbodig. Dat regelt de Mydrive app voor je.
Gelijktijdige functies werken niet
Om te beginnen: controleer goed of je de pairing op de juiste manier uitvoert. Vaak is er op de headset een aparte toetsencombinatie om te switchen naar kanaal 2, maar bovendie ook nog voor pairing van de GPS (ipv telefoon).
Is dat allemaal in orde maar lukt het toch niet om zowel navigatieaanwijzingen als bijv muziek of telefonie te krijgen dan heeft dat vermoedelijk te maken met beperkingen van je Bluetooth headset. Je zult dus keuzes moeten maken: óf aanwijzingen, óf geluid van je telefoon (tip: het is met de Rider heel goed mogelijk om puur op beeld, zonder gesproken aanwijzingen, te rijden – doe ik zelf ook meestal). Alternatief is aanschaf van een nieuwe headset zoals de Scala Freecom.
- Zie in dit kader ook de support site van TomTom:
- algemene bluetooth pairing
- pairing met headset zonder twee gescheiden BT kanalen.
Verkeersinfo werkt aanvankelijk wel, maar na een koffiestop niet meer.
In tegenstelling tot bovenstaande is dat wél een bugje in de Rider:
Vaak zie je dat, na vertrek, de verkeersinfo keurig in beeld is, maar nadat het toestel even op standby is geweest wordt die verbinding niet meer opgebouwd.
Ik verwacht dat dat probleem met de volgende firmwareupdate van de Rider is opgelost. Tot die tijd twee tips:
- danwel start de rider opnieuw op, nadat je ‘m eerst helemaal hebt uitgeschakeld (powerknop bij ingeschakeld toestel ca 5 seconden ingedrukt houden).
- danwel zorg dat je voor vertrek op je telefoon de Mydrive app even activeert; ook dan is de verbinding stabieler.
Tot slot:
Wat ik probeer met deze kennisbank is mijn eigen inzichten in combinatie met wat ik als gebruikerservaringen lees te gebruiken om je te helpen; ongeacht of je het toestel bij MrGPS of elders kocht.
Maar, vergeef me: ik ben geen algemene helpdesk voor bluetooth problemen (dan zou ik nergens anders meer aan toekomen). Advies: probeer bovenstaande tips en, vooral ook, zorg dat je eea met wat rust en geduld doet; niet ‘alles tegelijk’ proberen.
Kom je er daarmee niet uit: leg dan in ieder geval even contact met de leverancier of fabrikant van je headset; al is het maar om zeker te stellen of wat je wilt überhaupt mogelijk is.
Mochten er op dit vlak nieuwe ontwikkelingen zijn dan zal ik bovenstaande navenant aanpassen.
Tell us how can we improve this post?
Stel je eigen vraag!
(wordt dan mogelijk toegevoegd aan de kennisbank)
(wordt dan mogelijk toegevoegd aan de kennisbank)