kaartupdate City Navigator 2015.4 beschikbaar – zowel NT als NTU
Op 11 maart is er weer een kaartupdate van City Navigator verschenen: de 2015.40.
Deze update is beschikbaar voor alle Garmin toestellen met lifetime update (‘LM’) – dus zowel de Zumo’s als de Nuvi’s.
Installeren gebeurt met het programma ‘Express’. Ook voor express zelf is een update verschenen. Heb je Express nog niet op je computer dan kun je het HIER downloaden.
Enkele opmerkingen bij deze update:
a. het toestel-geheugen is te klein voor heel Europa?
Heeft je toestel onvoldoende geheugen voor heel West- en Oost Europa dan adviseer ik even naar de winkel te gaan en een (micro)SD geheugenkaart te plaatsen. Dat mag een standaard 8GB kaartje van de HEMA zijn. Express zal het kaartje vanzelf zien en gebruiken (behalve bij de zumo 550, daarbij kun je het best met het ‘oude’ mapinstall werken).
b. hoe installeer ik de kaarten op de computer?
Ofschoon basecamp ook kan werken met de kaarten uit het toestel is het handiger om de kaarten ook op de computer te installeren.
LET OP: geef meteen tijdens de update aan dat de kaarten zowel op toestel als computer moeten komen te staan (het kan zijn dat het anders in tweede instantie niet meer lukt).
Dat staat in de nieuwe Express op een iets andere plek maar is nog steeds heel eenvoudig: kies in onderstaande scherm voor ‘installatieopties’
En vervolgens voor ‘computer en toestel’ – waarbij je onderin aan kunt geven op welke plek op de computer de kaarten geïnstalleerd moeten worden.
De aangegeven tijdsduur is indicatief en afhankelijk van de snelheid van je verbinding en de drukte bij Garmin.
In de praktijk het advies: ga niet naar het scherm staren tot de update klaar is, da’s slecht voor je ogen 😉
Zet de computer aan de slag en ga gras maaien, koffie drinken, of naar bed.
c. na de update
Koppel na de update het toestel los van de computer en laat het opnieuw opstarten. Het kan zijn dat er bij het uitvoeren van de kaartupdate meteen ook een systeemupdate is uitgevoerd. Wacht geduldig af en laat eventueel het toestel een keer opnieuw opstarten als daarom gevraagd wordt.
Vervolgens kun je via ‘instellingen’ – ‘kaart en voertuig’ – ‘mijn kaarten’ controleren welke kaarten er in je toestel staan (per toestel verschillend).
Het is normaal dat daar verschillende kaarten staan; naast de CN (City Navigator) kan er ook een basemap, 3D en/of DEM kaart staan. Maar van de City Navigator mag er in principe maar één staan. Zie je meer vermeldingen van CN; bijvoorbeeld ook een oudere versie dan raad ik aan je toestel even ‘op te ruimen’. Dubbel geladen kaarten is namelijk nummer 1 ‘probleemveroorzaker’ bij Garmin.
Dat opruimen van je toestel kun je eenvoudig doen met het gratis programma Javawa Device Manager (JDM).
Zie ‘geef je zumo een grote beurt’ voor nadere uitleg.
d. computer opruimen, nieuwe kaarten op andere computer installeren.
Verwijdert Express automatisch de oude kaart?
Ja en Nee.
- Ja: uit het toestel wordt de oude kaart normaliter automatisch verwijderd. Uitzondering is als de oude kaart niet op ‘Koninklijke wijze’ geïnstalleerd werd, maar dat los je dan op via de stappen hierboven.
- Nee: op je computer blijft de oude kaart gewoon staan. Die zul je dus handmatig moeten verwijderen. Dat kan het makkelijkst met het gratis programma Javawa GMTK
Werk je met meerdere computers dan kun je ook het best GMTK gebruiken om de kaarten van de ene naar de andere computer over te zetten: kwestie van op computer A te kiezen voor backup van de kaart; en op computer B voor ‘herstellen’.
e. hoe vaak komt er eigenlijk een update uit?
Als je werkt met een ouder type toestel (bijv. zumo 550 of 660) dan zal het lijken of het een update gemist hebt: de oude kaart was immers 2015.2, de nieuwe is 2015.4. Hey! Waar is nummer 3 gebleven?
De oudere types werken met de zogenaamde NT kaarten. De nieuwe types (bijv Zumo 3xx en Zumo 590) werken met NTU. Die toevoeging ‘U’ heeft te maken met weergave van lettertekens in bepaalde talen; als gebruiker merk je van dat verschil verder weinig.
Behalve dan dat er voor de NT kaarten momenteel tweemaal per jaar een update uitkomt en voor de NTU viermaal. Betekent dus dat NT de ‘oneven’ updates over slaat.
f. wat als het niet lukt of verkeerd gegaan is?
Als je tegen een foutmelding aanloopt is het meestal een kwestie van afsluiten en opnieuw proberen. Lukt ook dat niet dan is het handig om even terug te gaan naar de oude versie van express (zie hieronder).
Hetzelfde geldt voor als je de kaarten op je toestel al geupdate hebt maar nu niet meer alsnog kunt kiezen voor installatie op de computer.
De oude versie is te vinden op het forum van GPS-Expert.
Heb je de oude versie geïnstalleerd, volg dan de uitleg op https://www.mrgps.nl/kennis/kaarten-installeren-op-de-computer/
Enfin – succes met de update!
Tell us how can we improve this post?
Stel je eigen vraag!
(wordt dan mogelijk toegevoegd aan de kennisbank)
(wordt dan mogelijk toegevoegd aan de kennisbank)