De MrGPS methode: standaard voor routeuitwisseling
Iedereen die wel eens met een groep rijdt kent het wel: hebben ze allemaal een gps, allemaal dezelfde route. Gaat de één links, de ander rechts en weer een ander staat vertwijfeld te keren. Dat heeft allerlei oorzaken. Maar die oorzaken zijn misschien niet zo belangrijk: belangrijker is hoe je dat voorkomt.
Met als kernvraag: op welke manier zorg je als club of reisorganisatie dat iedereen dezelfde route ook daadwerkelijk hetzelfde rijdt?
Mijn advies is om daarbij te werken met één standaard: ‘de MrGPS Methode’ – een serie aparte video’s die je onderstaand ziet.
In die video’s geef ik uitleg aan zowel de routemaker als de rijder over hoe het werkt. De eerste keer misschien een beetje puzzelen, maar als je het eenmaal weet heel eenvoudig.
In essentie is het allemaal niets bijzonders: het is ‘gewoon’ het rijden met een track als routebasis, zoals ik dat al jaren propageer.Met de benaming ‘de MrGPS Methode’ hoop ik dat het makkelijker te communiceren is. Hoef je als club niet je eigen handleiding te schrijven en ‘nieuwkomers te assisteren. Hoef je ook niet te schromen als je voor het eerst een route ‘voor de club’ maakt. Zeg gewoon dat de route werkt op basis van ‘de MrGPS methode’ en verwijs naar deze video’s (of laat ze even googelen op ‘MrGPS methode’).
Er zijn wel twee randvoorwaarden:
- Uitgangspunt is dat je een zorgvuldige en foutloze route hebt gemaakt; hoe dat moet leg ik hier niet uit; bekijk daarvoor één van m’n videocursussen.
- de methode werkt voor alle Garmin Zumo’s, behalve de Zumo 210/220 en voor alle TomTom’s vanaf de Rider40/400.
En bovendien:
- Ofschoon dit de meest zekere methode is kan ik niet 100% garanderen dat de routes allemaal gelijk blijven. Het kán dus voorkomen dat er onderweg toch een beroep op je gezond verstand gedaan wordt. 😉
Ik raad routemakers echt aan op deze groep te concentreren; anders maken we het vanwege 5% van de gebruikers voor 95% van de gebruikers nodeloos ingewikkeld. Adviseer aan die 5% om wellicht een nieuw toestel aan te schaffen, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger. Voor wie dat niet kan of wil zal ik binnenkort nog een aparte video maken over hoe je die track dan toch weer zelf naar een garmin- of tomtom route kunt vertalen (maar dan zijn de risico’s op afwijking duidelijk groter).
Enfin: zie onderstaande video’s. Veel succes en goede reis!
Helder verhaal. Bedankt!