MrGPS op Youtube: 1 miljoen views!!
Dat is toch wel even een momentje om bij stil te staan:
Het MrGPS youtubekanaal heeft ergens afgelopen dagen de grens van 1 miljoen views overschreden en daar ben ik toch wel een beetje trots op!
Ik ben in mei 2012 met MrGPS gestart en heb toen ook meteen een nieuw YouTube kanaal opgezet. Aan de grafiek hierboven zie je goed dat het eerste jaar een aanloopjaar was; In 2013 was het gemiddeld aantal views zo’n 1000 per dag; in de zomer van 2014 stijgend naar 2000.
Er zijn natuurlijk vele Youtubekanalen die véél meer bekeken worden, maar die kennen dan ook meestal een veel breder thema en zijn vaak ook op de Engelstalige markt gericht. Dit kanaal richt zich echt geheel op de ‘vrijetijdsnavigatie’ in Nederland en België en dan zijn dit mooie aantallen waardoor je weet waarvoor je het doet!
Opmerkelijk is de piek begin april 2014: dat was de lancering van de Zumo590. Zou je denken dat het kanaal ‘dus’ vooral door motorrijders bekeken wordt, maar dat is niet zo: Met kop en schouders nummer 1 van alle filmpjes is de film over de toestelinstellingen van de etrex. Qua toestellen zijn de oregon en edge nummer 2 en 3; gevolgd door de Zumo3xx. Veel belangstelling is er ook voor de video’s over het updaten van kaarten, de grote beurt en de gratis Open Street Maps.
61% van de kijkers komt uit Nederland, 24% uit België. Qua bekeken minuten is dat percentage resp. 67% en 26%. Niet vreemd: bezoekers uit andere landen haken na de eerste gesproken woorden af omdat ze er niets van begrijpen. Vaak begrijpen ze zelfs niet welke taal er gesproken wordt; veel Amerikanen denken dat ik Duits spreek ;). Alle kijkers gezamenlijk hebben totaal meer dan 5,5 miljoen minuten gekeken.
Opmerkelijk is dat ‘slechts’ 8% van de kijkers zich geabonneerd heeft op het kanaal – abonneren is gratis en levert dat je automatisch bericht krijgt als er een nieuwe video geplaatst is.
Uit de demografie blijkt dat de GPS nog steeds vooral een ‘mannenspeeltje’ is; bovendien vooral voor de 45-plusser:
Overigens zit daar wel wat verschuiving in: het percentage vouwen neemt toe; evenals het aandeel 55+
Ondanks de opkomst van de Tablet en de Smartphone zie je nog steeds dat het gros van de kijkers de computer gebruikt: meer dan driekwart.
Daar zit wel een lichte verschuiving is, maar veel minder dan ik zou verwachten.
Goudmijn?
Opmerkelijk is ook hoe men de films weet te vinden: Google (c.q. Youtube zelf – Youtube is van Google immers) is duidelijk heer en meester. Totaal slechts enkele procenten komen via een specifieke website of forum. Naast deze website zijn dat vooral ANWB motor, Gpsforum.nl, facebook, motorforum en het BMW GS-forum.
Overigens: wie denkt dat zo’n YouTube kanaal via advertentie-inkomsten een goudmijn is moet ik teleurstellen: de totale inkomsten tot dusverre bedragen 1189,77 dollar… Kan er net (niet) de kosten van m’n telefoon van betalen 😉
Maar dat is ook niet waar het om gaat:
GPS is al vele jaren m’n passie en ik deel graag m’n kennis en ervaringen. Uiteindelijk moet ik er ook m’n geld mee verdienen maar dat doe ik door verkoop van m’n cursus DVD’s en, sinds kort, ook de GPS-toestellen. Het youtube kanaal is vooral een aanvulling daarop; maar het doet me deugd dat het ook buiten het commerciële belang voorziet in een behoefte.
Hoe verder?
Zoals je misschien gezien hebt zijn er de afgelopen periode relatief weinig nieuwe video’s verschenen. Dat komt vooral doordat ik mijn focus even op m’n website had liggen.
Met daarbij twee aandachtspunten:
- zorgen dat de vele beschikbare informatie makkelijker vindbaar is; ondermeer door inrichting van een ‘kennisbank’ maar vooral ook door integratie met de website. Net als bij navigatie zijn er vele wegen die naar Rome leiden – de kunst is dat je, welke weg je ook kiest, altijd je doel kunt vinden. Zo ook op de MrGPS website: ik probeer er zoveel mogelijk voor te zorgen dat er, ondermeer in de kolommen links en rechts, op jouw interesse toegespitste informatie te vinden is.
- ook al kun je nu ook voor aanschaf van je toestel bij MrGPS terecht (zowel voor fietsen en wandelen als voor motor): de website moet geen standaard web-shop zijn. De informatie is en blijft de kern. Maar als je op grond van die informatie vertrouwen hebt in MrGPS als leverancier dan moet je vervolgens ook goed en betrouwbaar kunnen bestellen. En dat is inmiddels mogelijk, de ‘backoffice’ is echt een volwaardige webshop; inclusief bijvoorbeeld veilige en betrouwbare betalingsafhandeling als automatische track en trace van je bestelling. Bovendien ook bij het productaanbod niet alleen het ‘standaardverhaal’ van het toestel, maar ook de relevante video’s en kennisbank.
E.e.a zal verder blijven ontwikkelen, maar gaandeweg verschuift de aandacht weer meer naar video.
Komende maanden is er qua video e.e.a. te verwachten qua nieuwe toestellen; niet alleen de TomTom Rider, maar ook bijvoorbeeld de nieuwe action cams van Garmin en TomTom en andere nieuwe productreleases die eraan zitten te komen.
Maar ook ben ik van plan bijvoorbeeld een aparte video te maken over de werking van de ‘bibliotheek’ van Basecamp; ik zie dat veel mensen daar toch wat ruzie mee hebben.
Concluderend
Ik ben trots op de bereikte mijlpaal en wil graag iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan het bereiken daarvan. Niet alleen de kijkers, maar zeker ook de velen waarmee zowel structureel als incidenteel contact had over de werking van toestel en software – of dat nu via fora, mail, facebook of anderszins was: daarmee hou ik de voeling met de praktijk, weet ik waar de problemen liggen en kan ik proberen bij te dragen aan een oplossing.
Op naar de twee miljoen! 😉
Hans