Nieuwe Firmware Garmin Zumo 345, 395, 595 – Versie 3.20 – teleurstellend

Er is nieuwe firmware verschenen voor de actuele Zumo-toestellen; te installeren via Garmin Express.

De firmware als zodanig is probleemloos te installeren en ik zou zeker aanraden dat even te doen.

Inhoudelijk levert het echter een flinke teleurstelling, daarover verderop meer.


Garmin meldt de volgende wijzigingen:

  • Fixed an issue that could cause media streaming interruptions
  • Improved Bluetooth® Smart connection and automatic reconnection
  • Adjusted Track app recording to use local time
  • Improved routing on trails and shaped routes that include toll avoidances
  • Improved handling Round Trips with a location added from the map
  • Added station art for Pandora browsing and improved overall UI for Media Player apps
  • Improved software stability

Alleen voor de Zumo 595 bovendien:

  • Added the ability to start a LiveTrack directly from the zumo 595

Feitelijk bug-fixes, en geen nieuwe features, behalve de livetrack op de zumo 595 (wat goed lijkt te werken – zeker uitproberen).


Maaarrrrr… helaas, helaas: GEEN aanpassing van het algoritme voor de ‘adventurous routing’. Dat levert nog steeds hetzelfde teleurstellende resultaat: bij maximaal avontuurlijk niet lager dan N-wegen, bij minder avontuurlijk vrolijk over de snelweg. In mijn video over de nieuwe zumo’s had ik het er al over.

Ik had oprecht gehoopt dat met deze firmwareupdate deze manco verholpen zou worden en dat ik eindelijk echt enthousiast kon gaan zijn over de nieuwe Zumo’s. Helaas is dat niet het geval en, erger, verwacht ik daarom dat het er ook niet meer van gaat komen.

Ben als MrGPS al jaren bezig Garmin te overtuigen van het feit dat de toerwegen in Europa, anders dan in de US, bijna altijd op een lagere ‘roadclass’ liggen dan de N-wegen. Heb dat argument ook ondersteund door talrijke voorbeelden van wat er niet goed gaat met het huidige algoritme. En in Basecamp is het met de ‘kronkelwegen’, zo mogelijk, nog beroerder gesteld dan in het toestel zelf.

En het kán echt wel, dat laat concurrent TomTom zien – zie bijvoorbeeld deze vergelijking, van ruim een jaar geleden, maar ook routeplanner MyDrive.

Vanuit de Garmin vestigingen in verschillende Europese landen worden mijn argumenten ook erkend en ondersteund. Garmin US trekt zich er echter niets van aan.

In de US is een motorroute immers veelal het volgen van een weg a la ‘Route 66’ (op niveau N-weg). Op honderden kilometers zul je zelfs amper een afslag tegenkomen en dat verklaart ook het ‘geklooi’ met de harde en softe viapunten en het lastige halverwege oppakken van een route. Garmin US wil maar niet begrijpen dat we hier in het dichtbevolkte Europa te maken hebben met heel andere route-behoeftes als in de US. Danwel (en dat vermoed ik): ze begrijpen het wel maar vinden het niet nodig om er iets aan te doen.

In ‘automotive’ hebben ze in Amerika immers een marktaandeel van zo’n 80% dus ze kunnen zich daar enige arrogantie veroorloven. “Who the hell is TomTom”. Maar ondertussen verliezen ze de motorrijder in Europa uit het oog en zadelen ze ons op met onnodige complexiteit en slecht functionerenede routecalculatie. Concurrent TomTom doet ondertussen precies het tegenovergestelde. Bekijk de laatste video’s uit mijn tomtom review maar eens.


Op dit moment zie je bij ‘de club’ nog vooral Garmins op het stuur. En dat an sich is een argument om voor Garmin te kiezen. Maar uitgaand van de huidige ontwikkelingen durf ik wel te voorspellen dat die verhouding de komende tijd drastisch zal verschuiven.

Ik rij zelf al meer dan 13 jaar met Garmin en ben daar stevig mee vergroeid. Maar als ik op dit moment één toestel voor motornavigatie zou moeten kiezen werd dat een TomTom.

Garmin: wake up!

 

Geef een reactie