TomTom lanceert de TomTom Rider 400

TomTom komt dit voorjaar met een nieuwe Rider; de Rider 400. Het apparaat ligt eind maart in de schappen en zal, net als de huidige Rider, zo’n 400 euro gaan kosten. Voor 100 euro meer heb je het premiumpakket, wat inhoudt dat de motorsteun dan afsluitbaar is en er ook een autohouder bij zit.

Ik heb het apparaat nog niet in handen gehad, maar eerste indruk is dat de verschillen tussen de TomTom Rider en de Garmin Zumo steeds kleiner worden: de Rider 400 lijkt qua specificaties sterk op de zumo390, met enkele kenmerken die we tot dusverre alleen in de 590 zagen.

fraai plaatje

Net als de voorganger heeft ook deze Rider een 4,3″ scherm. Maar de kast is flink veranderd. TomTom heeft eindelijk afscheid genomen van de, in mijn ogen, volstrekt overbodige zonneklep. Maar ook gewerkt aan de verdere afmetingen van het apparaat, met als gevolg dat die nu vrijwel gelijk zijn aan die van de zumo350. Een belangrijke verbetering. Het metaal (?) aan de zijkant levert een fraai totaal-plaatje.

TOMTOM RIDER 2015-4

rechtop

TomTom introduceert ook de ‘portrait-view’: net als de zumo590 kun je het scherm kantelen en het toestel ‘rechtop’ zetten. TomtTom geeft aan dat je daardoor meer van de aankomende bochten kunt zien. Het is alsof ik mezelf hoor praten want ik roep al jaren dat de ‘liggende stand’ voor op de motor eigenlijk niet logisch is (maar alles te maken heeft met de schuine voorruit van de auto). Neemt niet weg dat ik in de praktijk zelden zie dat iemand de 590 rechtop heeft geplaatst. Maar soit: het is mooi dat het kan.TOMTOM RIDER 2015-3

TomTom spreekt daarbij van ‘simply rotate the innovative mount’, maar dat lijkt marketingbrabbel: met de RAM mount kun je het toestel sowieso roteren die aan die mount zullen voor het kantelen echt geen aanpassingen gedaan zijn.

bergwegen

De Rider 400 heeft naast de bekende ‘kronkelwegen’ ook een rondritplanner. Eveneens een leuke optie die we bij Garmin alleen in het topmodel zien.
Helemaal nieuw is de optie ‘bergwegen’. De omschrijving daarbij is ‘blijf op zeeniveau of beklim de hoogste bergen’. Beetje onhandige tekst; zee of bergen hangt immers af van de omgeving waar je je bevindt en niet van een routeringsinstelling.
Maar toch kan dit wel degelijk een erg leuke optie zijn. Cartografisch is het immers denkbaar dat er voorkeur gegeven wordt aan niveauverschil op een route. In de bergen zijn doorgaande wegen veelal ‘uitgegraven’ om ze zo recht mogelijk te laten lopen. Juist de kleinere wegen kennen niveauverschil en gaan dús slingeren. Door niveauverschil te benadrukken zullen bovendien de uitzichten onderweg interessanter worden. De combinatie voorkeur bergwegen en kronkelwegen kan dus een héle interessante zijn. Ben benieuwd!

track als routebasis

Het aloude thema bij de Rider is natuurlijk de routeuitwisseling en de routesoftware. TomTom is daar vooralsnog wat vaag over: er wordt gesproken over enerzijds route-uitwisseling, anderzijds de mogelijkheid om tracks in gpx-format te uploaden.
Dat laatste kon ook al bij de ‘oude rider’ maar werd een beetje geheim gehouden. Maar goed ook, want het functioneerde voor geen meter. Trackpunten op kruispunten werden veelvuldig in zijwegen geplaatst met als gevolg dat je per route gemiddeld een keer op tien compleet de mist in ging. Ik heb dat uitvoerig aan TomTom uitgelegd. Ze hebben het probleem ook onderkend, zelfs opgelost. Maar vonden het vervolgens toch niet nodig te komen met een firmwareupdate van de huidige rider. Vind ik nog steeds een zeer kwalijke zaak.

Maarrrrr… het goede nieuws is dat hiermee de kans groot dat het bij deze rider 400 wèl in orde is, en daarmee zou dat eindelijk de grootste handicap van de Rider opgelost kunnen zijn en zou ook garmin-tomtom route-uitwisseling enorm verbeteren.

route-software

TomTom spreekt in haar persbericht ook over de mogelijkheid routes te plannen op de PC. Dat kon voorheen natuurlijk ook al met behulp van het programma Tyre. Het is opvallend dat Tyre bij de rider400 vooralsnog volstrekt niet genoemd wordt. Er is al langer speculatie over dat TT zou komen met een online planner (ze hebben daar allerlei tools voor in huis, ondermeer voor het beroepsgoederenvervoer). Ik ben erg benieuwd of ze dat nu alsnog gaan doorzetten en, zo ja, wat het gevolg daarvan zal zijn voor het itn-routeformat. De tijd zal het leren…

zonlicht

Eén van mijn andere stokpaardjes is natuurlijk de afleesbaarheid in zonlicht. Ben vooral erg benieuwd of de rider400 een zogenaamd ‘transflectief’ scherm zal hebben, net als de 590. Uit de specificaties is dat niet af te leiden. Wèl spreekt men over ‘verschillende kleuropties’ om de afleesbaarheid te optimaliseren.

Dat laatste is ook aanwezig in de zumo590, maar is daarin mijn ogen tè subtiel: ik zou graag grotere verschillen tussen de kleurschema’s zien. Ik verwacht dat tomtom dat beter zal doen.

Verder spreekt tomtom over een ‘volledig interactief scherm’. Klinkt toch ook weer als gebrabbel van een marketeer die teveel kronkelwegen heeft gezien vrees ik…

TOMTOM RIDER 2015-2

en verder

Voor het overige kent de levering van de rider400 dezelfde eigenschappen als z’n voorganger. Navigatiegeluid en telefoneren via Bluetooth (nog steeds géén mp3 helaas); waterdichte kast, RAM mount montage, waterdicht en lifetime kaartupdates.

Anders dan de garmins kent de Rider 400 bovendien lifetime traffic. Ik kan nog niet zien of dat de traditionele tmc verkeersinfo betreft danwel digitale traffic. Maar zeker voor als je je apparaat ook in de auto gebruikt is dat een pré.

Qua formaat staat de rider400 tegenover de Zumo390. De Rider is iets duurder, maar kent ook enkele extra’s. Er gaan al enige maanden zwakke geruchten over een rider met groter beeldscherm, waarbij type aanduidingen als rider 500, rider 600 en rider 6000 genoemd worden. Die laatste twee lijken me onwaarschijnlijk (want dan zou het scherm 6, resp. 60 inch worden), maar een rider 500 als tegenhanger van de zumo590 lijkt niet vreemd. Voor de helderheid: het gaat hier puur om geruchten. Mocht ik meer horen zal ik daarover allicht berichten.

Concluderend

Als gezegd: bovenstaande is een eerste indruk op basis van wat ik nu weet. Heb het toestel nog niet in handen gehad; dat gaat vermoedelijk medio maart gebeuren.

Maar die eerste indruk levert een positief plaatje, waarin de kwalitatieve afstand tussen de TomTom Rider en de Garmin Zumo verder verkleint. Misschien zelfs wel helemaal verdwijnt.

Zodra ik het toestel in de praktijk heb kunnen testen zal ik daar uitgebreid video-verslag van doen. Abonneer je op mijn youtubekanaal (klik HIER) en je krijgt vanzelf bericht wanneer dat zover is.

Zie ook ANWB Motor (klik HIER)