Een veelgestelde vraag aan MrGPS is: ‘kan ik mijn oude Zumo of Rider bij je inruilen?’.
Het antwoord daarop is ‘nee‘. Maar ik kan je wel helpen bij verkoop van het toestel.
Reden dat ik zelf niet inruil is simpelweg dat je er, mede vanwege BTW effect, echt te weinig voor terug zou krijgen. Denk in de sfeer van hooguit 50 of 75 euro. En voor dat geld kun je er beter een maat een plezier mee doen. Bovendien: op marktplaats zal het apparaat vermoedelijk het dubbele opbrengen.
Maar tsja…. wat kan ik dan voor mijn toestel vragen? En ook omgekeerd: ik ben geinteresseerd in een gebruikt toestel; welke moet ik kiezen en wat mag dat kosten?
Om antwoord te geven op die vragen ben ik een paar uurtjes monnikenwerk gaan doen en heb ik het actuele aanbod (begin mei 2020) op marktplaats zitten uitpluizen. Dat moment is ook wel relevant, want juist nu is, door de komst van de Zumo XT, het tweehandsaanbod explosief gestegen. Vervelend voor de verkoper, wat het drukt de prijzen. Maar juist erg interessant voor wie voor weinig geld kennis wil maken met een ‘dedicated device’.
Kijk je nu op marktplaats dan zie vooral veel aanbod van de Zumo 590. Een toestel dat in 2014 op de markt kwam en in 2016 opgevolgd werd door de 595; een toestel dat slechts op details veranderd was.
Daarnaast heb ik gekeken naar de prijs. Tuurlijk is de vraagprijs relevant, maar die is ‘geduldig’. Daadwerkelijke biedingen zeggen natuurlijk meer. Ook dat is arbitrair: je ziet immers niet of er bijvoorbeeld ‘achter de schermen’ een andere prijs is afgesproken. Ook zie je dat er op sommige toestellen amper nog geboden wordt, en de bieiding die gedaan zijn laag liggen. Dat geldt ondermeer voor de Zumo550. Terwijl dat apparaat heel vaak nog gewoon als nieuw is en uitstekend te gebruiken.
Wat je ook ziet is dat de afstand tussen vraag en biedprijs per toestel behoorlijk varieert. Dat is vooral bij de 590 en 595 het geval, en dat heeft stellig te maken met het grote aanbod. Maakt tegelijk ook dat het verschil tussen bijvoorbeeld een Zumo660 van tien jaar oud en een Zumo590 van zeven jaar oud vaak niet zo heel groot is.
Meer en minder-waarde
Het ene toestel is het andere niet. Wat qua restwaarde in mijn ogen van grote invloed is:
- is er sprake van een zgn lifetime kaartupdate. Vanaf de Zumo 350 is dat eigenlijk altijd het geval, bij de 550 en 660 moest je die er veelal los bij kopen. Zit dat er niet bij dan zul je daar, vanwege de economische waarde ook niet snel meer in investeren. Het goede nieuws: je kunt nog steeds de gratis kaarten van open streetmap gebruiken.
- Hoe is de status van de motorsteun en de contacten op het toestel? Vooral bij de 550 en 660 kan sprake zijn van ‘corrosie’ op de contacten en dat is een slecht teken. Een nieuwe steun is relatief kostbaar. Bij de 550 is het ook zaak erop te letten of het rubber bij de powerknop scheurtjes vertoont.
Daarnaast kan het zijn dat sprake is van extra’s zoals een extra motorsteun, TPMS sensoren, motorkaart, touratech steun. Allemaal zaken die het toestel al snel 25 euro extra waard maken.
Welk toestel moet ik kiezen?
Ga je voor de ‘goedkoopste’ dan zou ik focussen op de zumo 660. Ook al bestaat dat model al sinds 2009; je kunt er nog járen plezier van hebben. Het scherm is groter dan dat van de 550 en 220 en de steun minder kwetsbaar.
Mag het iets meer kosten dat is de Zumo396 het meest aantrekkelijk; daarmee kun je immers, net als bij de XT, route via smartphone overzetten. De eerdere modellen kunnen dat niet.
Er tussenin zal de afweging vooral gaan tussen de 35x/39xx en 59x modellen. Van die laatsten is het scherm beduidend groter, maar iets slechter afleesbaar. Nadeel van de 59x is dat er vaak problemen zijn met de accuconnector. Op de motor geen probleem; achter je bureau irritant. Maar als je zo’n toestel voor minder dan 200 euro op de kop kunt tikken kun je je er sowieso amper een buil aan vallen.
Let echter zeker ook op de TomTom: de oudere types als Urban en ‘V’ zou ik niet aanraden, maar een Rider 4xx is zeker interessant. Let er daaarbij op dat er geen sprake is van condensvorming in het toestel. Bij de Rider5xx komt dat laatste probleem amper nog voor.
Wat mogen ze kosten?
Zie ook daarvoor de tabel hierboven. Ik denk dat men over het algemeen een heel realistische vraagprijs neerzet. Maar het aanbod is groter dan de vraag: het kan geduld vragen daadwerkelijk dat bedrag voor het toestel te krijgen.
Wil je het toeste snel verkopen dan kan het verstandig zijn je te richten op de oranje balken.
Wat kost het toestel me per jaar
Tuurlijk: de aanschafprijs is van invloed. Maar het is met zo’n GPS anders dan met bijvoorbeeld een telefoon, die vaak na twee jaar kapot of ‘verouderd’ is. Je gaat er vaak jaren mee doen. En dan is het relevanter om te kijken naar wat het toestel je per jaar kost. Dat is dus afhankelijk van de combinatie aanschafprijs/leeftijd/restwaarde. In de grafiek een inschatting daarvan. En dan zie je die prijs per maand uiteenlopen van 30 euro (voor de zumo 350 die ineens in aanschaf een stuk goedkoper was dan de voorgangers) tot 100 euro (voor de zumo 595, die natuurlijk eigenlijk ‘te jong’ weer verkocht wordt; net als bij een motor schrijf je de eerste jaren meer af).
Koop je je toestel tweehands dan zul je op 20 a 30 euro per jaar uitkomen.
Maar heb ook in de gaten dat het nieuwe topmodel, de XT, verhoudingsgewijs erg laag geprijsd is; en dat geldt ook voor de, al iets oudere, TomTom Rider 550. Rij je daar ca 10 jaar mee (wat helemaal niet raar is) zullen je effectieve kosten per jaar ook niet meer dan 30 tot 40 euro bedragen.