Eindelijk! De nieuwe Garmin Zumo XT!!
-
Garmin Zumo XTOorspronkelijke prijs was: €499,00.€399,00Huidige prijs is: €399,00.
>>Zie de review video’s onder de tekst!<<
Het is heel opmerkelijk in de motornavigatie: enerzijds kent Garmin een grote schare trouwe gebruikers, die vaak al meer dan 15 jaar met een Garmin rondrijden. Anderzijds heeft Garmin de afgelopen jaren veel terrein verloren aan TomTom. Mogelijk dat Garmin toch iets te veel op z’n lauweren gerust heeft de afgelopen jaren.
Nu is er dan eindelijk de Garmin Zumo XT. En aan dat toestel is duidelijk te zien en merken dat Garmin alle zeilen bij heeft gezet om haar leidende positie bij de toerrijder terug te veroveren. Het resultaat is stellig de beste motor-GPS die we tot dusverre zagen!
In onderstaande review-video’s vertel ik daar meer over. Voor de minder geduldigen in de eerste video een quick-review; voor wij er wat dieper in wil duiken vervolgens nóg een uur ‘kijkplezier’, verdeeld over drie delen.
Daarop vooruitlopend de belangrijkste punten
- uitgangpunt is sowieso een navigatiesysteem dat zowel fysiek als softwarematig tot de top behoort, een positie die Garmin met de Zumo’s al zo’n 15 jaar bekleedt.
Opvallende verbeteringen bij de XT zijn:
- geweldig goed 5,5″ display; zeer goed afleesbaar in alle omstandigheden, capacitief en HD resolutie
- naast wegenkaart Eu ook topo kaart Eu en ‘birdseye’ luchtfoto’s
- verbeterde ‘adventurous routing’: nu wél mooie routes berekenen met louter het toestel zelf
- verbeterde omgang met routes, vooral het halverwege (re)activeren van een route
- sterk verbeterde omgang met tracks: je hoeft herberekenen niet meer uit te schakelen en kunt ook een track half-way activeren; track import gaat ook veel sneller
- vast ingebouwde accu
- routes laden via Smartphone (Garmin Drive app) én via de cloud (garmin explore)
Routeplannen 2.0
Vooral het laatste punt en de verbeterde omgang met de track maakt de Zumo XT extra geschikt voor ‘routeplannen 2.0’, m.a.w.: het werken met andere routeplanners dan MapSource of Basecamp (maar die kún je nog steeds gewoon gebruiken)
Wanneer te koop?
De Zumo XT heeft in aanloop de nodige leveringsproblemen gehad. Had niet alleen met Corona te maken, maar er bleek ook een probleem met de toestelhouder. Inmiddels is alles (per 9 april 2020) opgelost en is de XT gewoon uit voorraad leverbaar!
Klik HIER om te bestellen!
Review video’s
Als beloofd: eerst een Quick review:
En dan de uitgebreide review, in drie delen:
Bovendien nog een praktische tip: even bekijken voor je gaat monteren 🙂
En tot slot een oplossing voor wie het ontbreken van een line out een als probleem ervaart:
-
Garmin Zumo XTOorspronkelijke prijs was: €499,00.€399,00Huidige prijs is: €399,00.
Ik klaag best wel eens dat alles maar steeds duurder wordt. Denk maar aan de brandstofprijzen. Of ga maar eens een avondje uit eten met je vrouw….
In 2006 reed ik met mijn BMW R1200 RT naar Notter om aldaar een nieuwe Garmin Streetpilot te laten monteren. Ik rekende € 1450,- af. Zonder beschermhoesje voor mijn toestel. Het geluid kwam via een snoertje in mijn helm en alle landen laden ging ècht niet.
En kijk nu! Wat een prachtig apparaat. Wat een handige functionaliteiten en …. wat een fraai prijssie…. Super.
Heldere uitleg! Daar hebben we wat aan! Bedankt.
Dank voor je compliment Coos. Wat denk je? neem je de XT mee op je nieuwe Europa-toer? Je hebt je routes al klaar toch? 😉
Mooi toestel (Garmin Zumo XT)
Maar kan je met dit toestel ook nog gebruik maken van je TPMS ventieldoppen ?
Dat zou mooi wezen !
Nope, helaas geen TPMS koppeling meer, en ook geen VIRB remote.
Vreemd dat ze die VIRB remote weggelaten hebben. Gebruik dit namelijk bij leuke ritten met mijn Zumo 595 waarbij mijn VIRB ULTRA 30 op mijn helm gemonteerd is.
Mee eens, da’s jammer. Reden is dat de VIRB (helaas) uit productie is…
Ik stond op het punt om een Rider 550 te kopen, wellicht nog even geduld hebben dus.
Is er ook een flitsservice mogelijk op de Garmin?
Yep, ook dat heeft ie. Wel heb ik de indruk dat zowel verkeersinfo als flitspalen bij TT wat beter zijn.
Wanneer het GPS-toestel niet op de steun zit, zijn de contactpuntjes van de voedingskabel blijkbaar niet beschermd tegen regen. Zit er hiervoor een afdek-kapje bijgeleverd, zoals bij de Zumo 660 ?
Beschermen tegen de regen is niet nodig. de contactpunten zitten op 6 mm van elkaar, in combi met de 5V spanning kan er weinig mee gebeuren. Bij de oude zumo’s, vooral de 550, lag dat anders.
Maarrr…. ondanks dat het niet nodig is zit er gewoon een keurig rubbertje aan het snoer dat je over de contacten kunt plaatsen.
Altijd Garmin fan geweest maar nu helmaal om naar de TT. De Garmin ziet er prachtig uit maar wat mis ik: flitspalen en verkeersinfo! Is dat net zo goed als bij de 550 en ook gratis?
Gratis: ja.
Net zo goed… Mwoah… Nee, ik denk dat TomTom daar toch echt beter in is.
Hallo,
Ik gebruik momenteel een garmin GPSMAP 276Cx voor navigeren van tracks over onverharde wegen, naar adressen dmv routes enz.
Zou je de XT aanraden om deze GPSMAP 276Cx te vervangen (deze 276 werkt nog goed)?
Wat kan de XT meer behalve dan dat hij een touchscreen heeft?
Wat zijn de voordelen/nadelen tov de GPSMAP 276Cx
Alvast bedankt
De 276Cx is eigenlijk een maritiem toestel en daardoor niet goed vergelijkbaar met de Zumo XT. Zo zal de XT geen functies hebben als ‘krabbend anker’ of ‘MOB’ knop.
Zoals ik het inschat zal de XT voor jou prima geschikt zijn. Bij het navigeren over tracks zul je , indien op de weg, gesproken aanwijzingen krijgen, zodra je echt offroad gaat volg je als vanouds de lijn. Daarbij ondersteund door de topo-kaart. En daarnaast een hoop zaken zoals getoond in de review video’s. Daarbij is het toestel tov de 276Cx véél compacter. Ik verwacht dat je er wel blij mee zou zijn. Van de andere kant: de 276Cx is typisch zo’n apparaat dat ‘voor de eeuwigheid’ gebouwd lijkt te zijn. Eigenlijk jammer om afscheid van te nemen als je er verder tevreden mee bent. Up to you.. (suggestie: niets mis met twee toestellen tegelijk ;)).
Is het op de XT mogelijk om op de kaart namen van Waypoints te zien naast de waypoints? Relevant voor navigatie in Rally Raids (zonder tracks, maar alleen op waypoints). De 276 en Montana’s kunnen dat. De BMW navigator bijvoorbeeld niet.
Nee, ik meen van niet. Wat me wel is opgevallen:
Als je waypoints vanuit basecamp overzet krijg je allemaal ‘hartjes’, net als bij de eerdere zumo’s.
Doe je echter hetzelfde vauit explore dan komen wél de gekozen symbolen mee en kun je bijvoorbeeld met lettersymbolen werken A-B-C… Ik vermoed dat dat voorziet in de behoefte die je noemt.
Mooi toestel. Alleen jammer dat ik net vorige week een 595 op mijn motor geinstalleerd heb :(.
Neu… da’s helemaal niet jammer; daar ga je nog steeds een hoop plezier van hebben. Wat dat betreft is de wereld niet anders dan een maand geleden.
Maar ik begrijp maar al te goed dat je, als je dit geweten had, even pas op de plaats zou hebben gemaakt.
Zelf heb ik al sinds een maand klanten die een 595 bestelden geadviseerd om even de ontwikkelingen af te wachten. Maar uiteindelijk loop je per definitie bij aanschaf van een nieuw product het risico dat er kort daarna ‘een nieuwe’ uitkomt. Doordat dat in de gps markt minder vaak is is dat dan extra wrang. Ik wens je desalniettemin veel plezier met je 595!
Hoe zit het met gebruik in de auto?
Heeft deze zelf een speaker? En het op spanning houden, oftewel laadsnoer?
De autosteun is passief. Ik verwacht dat je ‘m in de auto meestal op de interne accu zult gebruiken; de XT gaat daar ruim 4 uur op mee, is mijn ervaring. Je kunt ‘m echter ook voeden met een USB kabel (meegeleverd), die je inplugt in een usb connector.
Het geluid komt uit een speaker in het toestel zelf.
Hallo Hans,
Na bijna twaalf jaar met mijn 550 op de motor en nu in mijn oldtimer auto. Wil ik nog een keer een nieuwe ZUMO aan gaan schaffen. Nu heb ik een 2e autosteun op een motorsteun in mijn oldtimer gebouwd. Dus gebruik ik de interne speaker van de 550. Kan bij de XT ook de speaker in de motorsteun geactiveerd worden. Of zou ik dan een externe bv Bluetooth speaker moeten nemen.?
De XT heeft voor gebruik in de auto een in het toestel ingebouwde luidspreker.
Hallo Hans
Is deze nieuwe Garmin XT te plaatsen op een BMW 1200 RT bouwjaar 2018?
Middels een craddle of aanpassing in de uitsparing.
Ik heb gewacht tot Garmin met een nieuwe nav. kwam omdat ik de BMW 6 wel wat verouderd is met name voor de prijs die er nog steeds voor gevraagd wordt. Het bedienenelement aan het stuur vind ik niet zo spannend. Overigens werk ik weer met een zumo 660 omdat de TomTom 550 niet echt op een 1200 rt past. of komt BMW/Garmin met iets nieuws?
Alvast bedankt.
mvg. Bertus
De steun van de zumo xt werkt met dezelfde vier bevestigingspunten. De afmetingen zijn nagenoeg gelijk aan de BMW Nav. Ik verwacht geen probleem. maar 100% zeker kan ik het niet zeggen; heb hier immers niet zo’n mooie RT staan.. 😉
Hallo Hans
Is de Zumo locker die ik nu heb ook toepasbaar op de bevestiging van de XT?
Dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Hallo Bertus, Sinds kort is een cradle op de markt. (al weet ik niet of je vraag een jaar na dato nog actueel is) Bestellen kun je op: https://www.adapter3dmotorrad.it/en/product/e-nav-xt-rt/ Meer info op: https://www.motor4you.nl/bmw-navigator-downloads/
Ik heb zelf de BMW Navigator VI maar zou na het zien van de reviews van Hans toch gekozen hebben voor de Zumo XT met de bovengenoemde adapter.
Dag Hans, duidelijke review. Vraag aan jou, heeft Motorkaart nog een toegevoegde waarde op de nieuwe kronkelroute app van de XT?
Mijn spaarvarken kijkt al benauwd trouwens…
Komt er ook een wereldwijde editie ? Dit ivm industrie dit jaar.
Ik weet niet wat je bedoelt met ‘industrie dit jaar’ maar:
Wereldwijde kaartversie is vaak een kwestie van marketing, waarbij in dit geval garmin na een jaar komt met hetzelfde toestel, maar dan als ‘travel edition’. Of die er voor de XT ook komt is moeilijk te voorspellen maar lijkt em niet raar. Ergens in 2021 of 2022. Dan zal echter wel het interne geheugen nóg groter moeten worden.
Hoe belangrijk? ach.. je kunt via garmin.openstreetmap.nl ook gratis kaarten downloaden. Heeft wel een beetje gebruiksaanwijzing maar ach.. het is gratis, daar mag je wat voor doen.
Al met al: ik denk dat de XT ‘travel edition’ nog wel even op zich laat wachten..
industire is een autocorrect van India Reis 😀
Maar zoals ik begrijp kun je via openstreetmap sowieso de kaarten van dat land downloaden en installeren zodat die offline werkt in india ?
Yep, dat kan. Advies: zet OSM kaarten ALTIJD op een geheugenkaart en niet in het toestel geheugen. De OSM kaarten bevatten soms kleine fouten waardoor de Garmin compleet ‘hangt’. Als ze dan intern staan heb je een groot probleem. Staan ze op de geheugenkaart dan verwijder je die gewoon even, vervolgens opnieuw opstarten en kaart terugplaatsen; problem solved. Zeker als je in the middle of nowhere bent belangrijk om rekening mee te houden.
Goede vraag. Let wel: mijn antwoord is per definitie gekleurd want, ofschoon ik in vorig leven de ‘uitvinder’ van die kaart was: ik verkoop ‘m zelf niet. Dat gezegd hebbend een kleine analyse:
Wat er veranderd is bij Garmin is dan er ook lagere roadclasses meegenomen worden. Dat levert véél mooiere routes dan voorheen. Maar de XT heeft nog steeds geen ‘hekel’ aan N-wegen. Als de kleine weg echt te veel om is zal hij je ook delen van de route over N-wegen sturen. De OMK doet dat niet, de weerstand van N-wegen is hoger. Maar dat levert dan ook wel weer heel veel richtingveranderingen, parallelwegen en omwegen op. Bovendien een verhoogd risico op gravelpaden en afsloten ‘waldwege’. Iedereen die met de OMK rijdt zal dat herkennen. Da’s inherent aan het ‘beestje’ en eigenlijk niet te voorkomen.
Ergo: het perfecte algoritme bestaat niet. Garmin zit hier meer aan de ‘veilige kant’. Ideaal was geweest als de XT de huidige resultaten in de stand ‘drie-kwart’ zou tonen, maar ook nog een extra stap naar rechts zou hebben. Ik wil even de praktijk-effecten afwachten, anders ga ik daarover nog met Garmin in conclaaf.
Wat, anno 2020, ook een rol speelt is dat de OMK uiteindelijk een ‘third party’ kaart is, vanuit Garmin bezien strikt genomen zelfs niet-legaal. Ten tijde van de ontwikkeling van de OMK (zumo 550/660) was dat geen probleem; bij latere modellen werkt het toch wat minder soepel en moet je, na wisselen van kaart, bijvoorbeeld het toestel weer helemaal uitschakelen en weer inschakelen. Daarmee beetje houtje touwtje.
Dat zou eigenlijk niet nodig meer zou moeten zijn. Zowel dat ‘switchen’ als het feit dat het eigenlijk dubbel betaalt voor een kaart (waarbij ik updates dan nog buiten beschouwing laat).
Ander aspect is dat het onderhouden van de OMK toch vraagt om een flink gebruikersvolume. Dat is door het martkaandeel van de Rider al fors gedaald, de ‘adventurous routing’ van de XT zal de belangstelling voor de OMK verder doen verkleinen.
Ander effect dat van invloed is is het gemak waarmee je, nog beter dan met OMK, in m.n. kurviger je spannende route maakt met slechts start- en eindpunt. En die dan via de cloud overzetten naar de XT. Je bent in 10 seconden klaar..
Al met al verwacht ik dat de OMK door deze combinatie van ontwikkelingen z’n langste tijd gehad heeft en dat we vooral moeten zorgen dat we als gebruiker gerichte feedback aan Garmin cq tomtom moet blijven geven om tot het uiteindelijke ‘optimum te komen.
Helder en uitgebreid antwoord. Dank je wel Hans.
Ik heb een 660 op een motorsteun. Weet je of de positie van de 4 bevestigingsschroeven van de motorsteun van de XT op dezelfde positie zitten?
Yep, zelfde positie.
Hallo, wat een mooi toestel de Zumo XT! Huidig maak ik nog steeds gebruik van de Zumo 660. Nu ik de review van de XT heb gezien wordt het misschien tijd om over te stappen. 🙂 Vraagje: in mijn Zumo 660 maak ik gebruik van de onroute motorkaarten. Kan dit ook bij de Zumo XT of is dit nu overbodig geworden?
Zie mijn uitgebreide reactie omtrent OMK hierboven.
Geweldig apparaat, heb de TT550 een jaar geleden gekocht als gevolg van dat gedoe met herberekenen van routes maar miste ook een aantal zaken die de Zumo wel had (bijv restaurants op de kaart, weerinformatie). De 550 gaat eruit en de XT is net besteld 🙂
Tsja… dat is dan weer het voordeel van concurrentie. In dit geval garmin die qua omgang met tracks goed naar TT heeft gekeken…
Hans, ik ben inderdaad nog zo ouderwets dat ik geen afscheid wil nemen van mijn bedrade headset. Die zit aangesloten via een autocom systeem. Daar zit ook de 550 aan vast. Mijn telefoon is via BT aan de 550 gekoppeld.
Via een BT ontvanger gekoppeld aan de autocom kan ik simpel het BT geluid van de XT naar binnen halen. Maar… Waar / hoe koppel ik mijn telefoon dan.
Als ik daar een bevredigende oplossing voor heb ga ik zeker door de jank grens en komt er een XT
Met vriendelijke groet Baltus.
Als je BT ontvanger tweerichtingverkeer toe laat zou je mogelijk de telefoon aan de XT kunnen koppelen. Als het alleen een ontvanger is dan dus niet. Maar dan vraag ik me ook af hoe je je telefoon dan nú koppelt…
Op de 550 zit een mic en een lsp uitgang. Die zijn beide bedraad naar de autocom. De telefoon is via BT gekoppeld aan de 550. Bij een binnenkomend gesprek neem ik op via de 550.
Overigens zit er aan de autocom ook een zend /ontvanger aangesloten. Vandaar ook dat ik de autocom niet wil missen.
Maar als ik het goed begrijp kan ik zowel de telefoon als ook een twee richtingen BT koppelen.
Stom…. Nu ik de vraag stel bedenk ik het antwoord al. Je kunt ook een telefoon en een BT headset koppelen.
exact: het zal dus van de bluetooth interface aan de intercom afhangen of die dat ook aankan. Maar dat moet je echt aan de leverancier/fabrikant van de intercom vragen.
In algemene zin vrees ik echter dat je tegen beperkingen aan zult lopen doordat de intercom fabrikanten niet meer heel veel zullen investeren. Vooral ook omdat ze veelvuldig met updates zullen moeten komen (denk aan iphone). De ‘toekomst’ zit toch echt meer in de volledig bluetooth intercoms zoals Cardo; en dan vooral die met DMC (zoals cardo packtalk)
Wat doet hij met een gesloten ronndrit? Voor de vroegere zumo’s was het beter het startpunt en eindpunt een beetje uit elkaar te leggen. Is dat nog steeds nodig?
Noodzakelijk is dat niet, en nooit geweest. Maar het is wel handiger; al is het maar omdat dan meteen duidelijk is in welke richting je moet rijden. Bij een gesloten rondrit loopt bij de start de roze lijn immers twee kanten op. Als je zelf maker bent van de route weet je wel wat de bedoeling is; ben je met een groep dat schrijft de statistiek voor dat er altijd wel enkelen de verkeerde kant op gaan 😉
Hoi Hans,
Wat moet ik me voorstellen van die adventurous roads en topografische kaarten voor bv Belgie, NL en frankrijk? Kan ie echt off road routes maken of sta je dan voortdurend voor hekken, prikkeldraad en verbodsbordjes? Want dat is in realiteit in onze dichtbebouwde streken wel het geval.
De optie bochtige wegen op de 590 (van een reisgenoot) vond ik niet denderend. Mijn 660 werkt nog prima, maar als die XT echt een goede “bochtige wegen” optie en bovendien een mogelijkheid om off road routes te maken heb ik wel interesse.
Het toestel zal *geen* betrouwbare offroad routes berekenen. Sterker: offroad routes zijn in basis viapunten die met rechte lijnen verbonden worden. De topo kaart dient ter visuele ondersteuning maar kan geen routes berekenen; weet ook niet of bijv een bospad toegankelijk is of niet. Die mogelijkheid bestaat in geen enkel toestel of programma; dus ook niet in deze zumo. De kaartgegevens daartoe zijn eenvoudigweg niet beschikbaar.
Wat echter wel uitstekend mogelijk is is om bestaande offroad trajecten van internet te downloaden en die in het toestel te laden; dat gaat perfect; ook al is er op delen van het traject geen kaartdekking.
Qua adventurous: bij de 590/595 keek het toestel niet lager dan N-wegen en dat leverde dodelijk saaie routes op. Dat is met de XT sterk verbeterd; ofschoon hij, als de kleine wegen onnodig om zijn, nog steeds delen van de route over N wegen zal laten gaan.
Hans, ik heb gisteravond genoten van je review. Aangezien ik kort gelden een 595 heb gekocht (en het een beetje zonde om die nu al te vervangen) vroeg ik me af of er updates aan zitten komen voor dat toestel. Ik denk dan aan het anders omgaan met tracks en routes of de wifi verbinding toch wel faciliteren?
Heb je enig idee?
Dag Juliaan,
Ik begrijp je vraag maar, helaas, ik acht de kans dat dat gaat gebeuren vrijwel nihil… Wifi sowieso niet, want de 59x beschikt niet over de daarvoor benodigde hardware. Maar ook dergelijke fundamentele verandering in omgang met routes en tracks zie ik niet met terugwerkende kracht verschijnen… Sorry!
Grappig dat “vast ingebouwde accu” als voordeel gepresenteerd wordt. M’n trouwe Zumo 550 heeft zo’n beetje het eeuwige leven (daar roep ik nu wel wat over af…) dankzij de mogelijkheid af en toe een verse accu te scoren. Bij de XT zit dat er dankzij dit nieuwe “voordeel” dus niet in. Betalen voor het inbouwen van een nieuwe accu dus?
Elk voordeel heeft z’n nadeel. En andersom. Bij de 590 en 595 doen zich (in tegenstelling tot de 550 en 660) veelvuldig problemen voor met de accu-connector. Het toestel ‘denkt’ dan dat de accu bijna leeg is terwijl dat niet zo is. Een euvel dat door velen herkend wordt, en tevens DE reden is dat de vast ingebouwde accu van de XT, ook door mij, als pluspunt gezien wordt.
De accu’s bij Garmin hebben een erg lange levensduur. Maar zeker: als je, zoals jij, meer dan tien jaar met het toestel blijft werken dan zal de accu op enig moment minder worden. Ik heb zelf nog geen XT opengeschroefd, maar in de regel is dat geen rocketscience en kun je een accu eenvoudig zelf vervangen. Bij de zumo 550 zijn er zelfs mensen die een compleet touchscreen vervangen.
Maaaarrrr.. dat zijn zaken die pas over vele jaren überhaupt zullen gaan spelen (áls je er al mee te maken krijgt), en tegen die tijd vinden we daar dan wel weer een oplossing voor.
Is het echt zo Hans, dat je nu bij het rijden van een Track, herberekening aan kunt laten staan als je van de route moet afwijken als gevolg van een wegversperring ? hier zijn toch wat twijfels over heb ik gelezen.
Yep, en toch is het echt zo: zie laatste helft in deel 3 van de review.
Zie ook de first impression van Bram op facebook: https://www.facebook.com/groups/garminzumo/permalink/1046456459070142/
Klopt het dat er op deze nieuwe XT geen Spotify App zit. (zoals bij de 595 wel het geval is)
Ik weet dat sommige graag hun motorgeluid horen, maar ik ga dan toch voor de muziek 😉
Geen zorg: Je kunt ook met de XT gewoon spotify luisteren en nummers vooruit en terug spoelen.
Wat echter NIET meer kan is op het scherm van de zumo wisselen van playlist. Hoeft ook niet: gewoon de mister GPS playlist op je telefoon activeren en je kunt een week toeren met de meest heerlijke muziek!
https://open.spotify.com/playlist/0lhUsn411tqoiec2CPgv1q?si=3jpkJTWiQuCThrbef19Wmg
Bedankt voor het antwoord, daar was is ik al bang voor.
Bij de overstap van de 590 naar de 595 vond ik de Spotify App echt een toevoeging.
Inderdaad om de playlist te wisselen of een nummer te kiezen uit een playlist.
Jammer dat het er niet op zit bij de XT.
Voor mij een rede om deze niet te kopen.
Tsja.. zo heeft ieder z’n persoonlijke afwegingen. Deze had ik echter nog niet eerder gehoord…
Hans, hoe zit het nou met het rijden van een eigen gemaakte vooraf ingeladen route. Gaat de XT , met herberekenen aan, nu wel of niet een nieuwe route berekenen rechtstreeks naar het eindpunt zodra je van de route afwijkt. Ik hoor en lees op internet tegenstrijdige berichten over dit issue.
Heb jij dit al uitgebreid getest?
Dat zit wel goed, zelfs met het rijden van een track. Maar eh.. ik maak die video’s niet voor niets! Daar vertel ik er alles over. Als iemand op internet iets anders vertelt is dat heel apart. Enerzijds omdat dat niet klopt, anderszijds omdat nog bijna niemand de XT in handen heeft gehad.
Dank voor je antwoord, enneh die tegenstrijdige berichten komen van het gps-forum van Waypoint af.
Overigens mijn complimenten voor de videos welke je hebt geplaatst, zeer verhelderend….
Ga zeker komend voorjaar er eentje bij je bestellen.
In het kader van video’s: zie https://youtu.be/voVhO3VNi4I?t=640 – daar zie je het verschil in gedrag tussen de 595 en XT.
In de specs van de Zumo XT spreekt men van “wireless ANT+ technologie”. Is dit niet de manier waarop de Virb camera’s en de TPMS gekoppeld waren bij de vorige Zumo’s? Zou er dan toch misschien de mogelijkheid zijn deze te bedienen? Ik werk nu met de TT Rider 550 maar mistte de Zumo. Mede door je review heb ik de XT direct besteld..??
Yep, het staat inderdaad bij de specs, maar ik heb geen idee wat er met ANT gedaan wordt. Wellicht de koppeling met inReach.
In ieder geval géén koppeling met TPMS en ook niet met VIRB. Dat laatste om reden dat Garmin gestopt is met productie van action cams.
Ik heb overigens zelf 3 virb ultra’s maar die bedien ik eigenlijk altijd met spraakcommando; drie tegelijk, met één als ‘master’. Gaat ook prima met de packtalk.
Dank voor je bestelling!
Dat is jammer. Ik overwoog om over te stappen van mijn 590 naar de XT. Maar nu niet meer. De Virb koppeling mis ik dan niet heel erg. Maar de TPMS wel (toch ook een stukje veiligheid). Dan wacht ik tot daar een alternatief voor komt.
(Je verwacht toch dat producten downwards compatible zijn.
En dat mogelijkgeden alleen maar uitbreiden en niet minder worden…….)
Ik vrees dat dat dan lang wachten wordt… Sorry… Overigens zijn op ander vlak de mogelijkheden wel degelijk uitgebreid, zoals routes laden via de cloud…
Het was juist maar een vraag/opmerking. De Virb bedien ik toch met de bijpassende afstandsbediening en de TPMS werkte niet goed op mijn Street Glide. (De achterste sensor verloor dikwijls contact… Ik heb ondertussen een TPMS uit China geplaatst.. dit werkt wel naar behoren..
Hi, seems to be a great device. Do you know if it has the same routing problem as the Zumo 590/595, where it does not route you over german Bundesstrassen with 4 lanes if you exclude the Autobahn?
Garmin knows and acknowledge the error, even the reason is known, but Garmin simply refuses to fix it. 🙁
I am not familiar with that problem. Except that, if you set all roadtypes to avoid the routecalculation may not have enough options and fall back to major highways. The settings involved are device-dependant.
The ‘adventurous routing option was improved however; when set to the right it will hardly ever choose highway (except for eg river-crossings).
Hans, een vraag die op zich los staat van de XT: heb je enig idee of we de verbeterde Adventurous Routing en beter oppakken van routes ook gaan terugzien op oudere Zumo’s zoals de 396? Het lijkt me een software verbetering die wat mij betreft ook in een firmware update op andere modellen thuishoort.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar fabrikanten hebben veelal niet de neiging om toestellen met terugwerkende kracht te verbeteren. Dus ik ben niet optimistisch hierover. Bovendien is niet ondenkbaar dat het ook een relatie heeft met de processor (rekenkracht). ALS het al zou gebeuren zal zal dat eerder met de 396 gebeuren dan met de eerdere modellen.
Met de 396 zou ik adviseren eens te stoeien met kurviger in combinatie met de smartlink app. Is wat meer werk, maar levert erg goede resultaten. Is zelfs op de smartphone te doen. Zal eens zien of ik daar aparte een video’tje over kan maken binnenkort.
Dag Hans, ik ook interesse in de XT vooral omwille van het grote scherm en hopelijk goede afleesbaarheid in zonlicht. Mijn eerste motorreis komt er aan begin mei. Zou die tegen die tijd al volop verkrijgbaar zijn ? Zoniet neem ik toch een Tomtom 550
Op dit moment (6 maart) kan ik je daar geen zinnig antwoord op geven. In algemene zin raad ik ik echter aan je nieuwe gps niet vlak voor vertrek aan te schaffen….
Dag Hans, inderdaad een geweldig toestel, wanneer je deze exclusief koppelt aan een Windows computer. Koppelen aan een macbook is een ander verhaal: GarminExpress ziet wel het toestel, maar in Basecamp wordt het toestel niet gezien: zo kun je dus geen routes die je daarin maakt naar de ZumoXT sturen?
Ik heb zelf geen Mac dus heb dat niet kunnen testen. Maar bij mijn weten moet dat gewoon werken. Wat zie je op het scherm van de zumo zodra je aan de mac koppelt?
Overigens kun je sowieso routes laden via de drive app of via explore (want in de praktijk veel makkelijker werkt).
Hallo Hans, dank voor jouw antwoord; op de Zumo zie je de gebruikelijke verbindingsbeelden zoald je die ook ziet wanneer ik de Zumo’s aan de Windows computer koppel: afbeeldingkje van computerkastje met bungelend kabeltje, … Maar ook: in Garmin Express op de macbook zie je dat deze wel de zumoXT ziet, en juist dat is dus raar… Via Drive app ga ik proberen, … Groet, E
Hi, thanks for the answer. Maybe it is a problem which only exists in Germany.
No its not a wrong setting, it is a bug which Garmin admits it exists, but also says that it won’t be fixed. ?
They just labeled Bundesstrassen with 4 lanes as Autobahn or Highways, so if you avoid the Autobahn, the Zumo does not route over said Bundesstrassen. Not a gamebreaker, but annoying.
Seems I have to try the XT myself. ?
Ok, got it. Never experienced this myself. So: difficult to replicate and test on the XT.. Indeed: no other solutions than buying one and test it yourself 😉
Hallo Hans,
Laadt de xt het telefoonboek uit je mobiel? En werkt het toestel nog met de verkenner van de pc? En met de programma’s van javawa? Ik heb mij ook laten verleiden vorig jaar om een TomTom Rider 550 te kopen. Prima toestel hoor maar ik mis de Garmin. Laten we eerlijk zijn. De echte diehards willen helemaal geen eenvoudig toestel. Ik mis het klooien met de instellingen, het uitvogelen hoe alles werkt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat alles uiteindelijk werkt.
Mijn spaarvarken staat hier in de hoek en kijkt mij angstig aan………..
Gr. Peter
Telefoon: yep. verkenner: yep. Javawa: niet getest maar je zult daarvoor sowieso de MTP settings aan moeten passen, net als bij de 59x. JDM is echter minder van belang bij de XT vanwege automatische track-opruiming en inhoud-beheer via explore. (er valt weer een hoop nieuws te ontdekken). (ik hoor een varkentje gillen 😉 )
??
Het spaarvarken heeft het niet overleefd………….
Arm varken! Dank voor je bestelling, hoop dat ik spoedig kan leveren!
Lees net op het gps forum in een bericht van Javawa dat de nieuwe Zumo XT geen massa-opslagmodus heeft maar alleen MTP. Daar kan JDM niet mee overweg. Dat is echt jammer…..
Enerzijds wel, anderzijds misschien niet. JDM was vooral van balng in het kader van ‘de grote beurt’. Zowel opruimen routes als opschonen van een vaak erg grote verzameling aan tracks. Beheer van de inhoud kun je nu doen via explore; opruimen van recorded tracks doet het apparaat vanzelf. In die zin is JDM dus niet echt meer nodig.
Ander gevolg is echter ook dat de XT niet meer door mapsource herkend zal worden. Ook dat is an sich geen issue, maar sommigen zullen juist dat vervelend vinden. Je kunt allicht nog steeds je routes in MS maken, opslaan als gpx en als zodanig naar de xt sturen.
Het was effe slikken, maar gezien de lovende artikelen en opmerkingen overstag gegaan. XT besteld en nu maar hopen dat ik m voor eind April heb. Ga in Mei naar Oostenrijk. 🙂
Dank voor je bestelling. Hoop toch echt dat ze er tegen die tijd weer zijn!
Bedankt voor de duidelijke video. Hoeveel van alle verbeteringen zijn er ondertussen ook beschikbaar in de BMW navigator vi? Welk toestel raad je vandaag aan voor gebruik op een BMW R1250RT met audiosysteem?
De BMW Nav VI is inmiddels drie jaar op de markt. Het gros van de vernieuwingen is NIET van toepassing op de BMW VI. Daartoe zou je moeten wachten op de BMW nav VII die, als BMW zoals voorheen elke vier jaar met een nieuw model komt, in 2021 zou moeten verschijnen.
Omgekeerd: de XT werkt NIET met de geïntegreerde functies met de motor; dus bijv ook niet met het scrollwiel op het stuur. Als die integratie belangrijk voor je is zou je voor de VI moeten kiezen.
het dilemma is of de Navigator VI of de Zumo XT kopen
het argument voor is het scrolwiel aan het stuur. Afgegaan op uw review lijkt de Zumo XT extra troeven in huis te hebben en dus voor 300€ minder wil ik mijn hand wel even naar het scherm brengen. Klopt die redenering? of zijn er andere argumenten om toch voor de navigator VI te kiezen?
Maar zitten er voor mij dan verdoken kosten in de montage?
Op mijn R1200 GSA motor staat nu een montage voor een BMW navigator die dus met sleutel van de motor tegen het afnemen beschermd kan worden. Hoe zit dat bij de Sumo XT? Hoe zit het daar met de beveiliging.
Ook de stroomverzorging is een vraagteken, de GPS mag best geen stroom krijgen als het contact van de motor niet opstaat. kunt u daar iets over vertellen?
De vraag is maar of er nog wel een nieuwe Navigator komt, gezien de TFT cockpits ook al Navigatie hebben via de smartphone app. Weet je daar iets meer over? Verder sluit ik me aan bij de vragen van Gunter. Alvast bedankt.
Ik weet het niet. Als-dan zou ik verwachten in 2021. Maar ik heb ook gehoord dat BMW met TomTom praat.. Ach.. zo praat allicht iedereen met iedereen. Als er in 2021 iets nieuws komt dan verwacht ik dat BMW daarover in november mededelingen doet. Tot die tijd is het koffiedik.
Het is hier en nu te doen met of de Zumo XT of de BMW navigator VI, dat is de spiegeling die ik nu probeer te maken.
Navigator VI is 3 jaar oude techniek die volgens uw review ook duidelijk mankementen vertoont bij het uitzetten van bochtige parcours en herberekeningen bij afwijkingen van de route).
die lijken bij de Zumo XT voor een groot stuk te zijn opgelost.
Correct. Maar de XT heeft ook diverse andere, nog belangrijkere voordelen. Nadeel is echter dat hij niet zal integreren met de motor en je bij de XT bijvoorbeeld het ‘wonderwheel’ op het stuur niet kunt gebruiken voor in en uitzoomen. Wat je belangrijker vindt moet je, vrees ik, echter zelf afwegen.
het dilemma is of de Navigator VI of de Zumo XT kopen
het argument voor is het scrolwiel aan het stuur. Afgegaan op uw review lijkt de Zumo XT extra troeven in huis te hebben en dus voor 300€ minder wil ik mijn hand wel even naar het scherm brengen. Klopt die redenering? of zijn er andere argumenten om toch voor de navigator VI te kiezen?
Maar zitten er voor mij dan verdoken kosten in de montage?
Op mijn R1200 GSA motor staat nu een montage voor een BMW navigator die dus met sleutel van de motor tegen het afnemen beschermd kan worden. Hoe zit dat bij de Sumo XT? Hoe zit het daar met de beveiliging.
Ook de stroomverzorging is een vraagteken, de GPS mag best geen stroom krijgen als het contact van de motor niet opstaat. kunt u daar iets over vertellen?
Die afweging moet je zelf maken vrees ik..
Het gros van je vragen gaat over de specifieke situatie met jouw motor. Zonder die motor hier te zien kan ik die niet beantwoorden. het enige dat ik kan zeggen is dat de houder van de xt dezelfde vier montagepunten gebruikt als alle andere houders. Of de voeding geschakeld aangesloten wordt staat los van de zumo xt maar ligt allicht aan de plek waar je de voedingskabel aansluit.
In mijn geval staat er reeds een originele BMW motorrad montage voor de navigator V op de motor toen ik hem kocht, evenwel gps zelf is bij de vorige eigenaar gebleven.
Kiezen voor de Navigator 6 zou plug & play zijn, wel met scrollwiel functie , maar ja, wel 3 jaar oude technologie en wachten op Nr 7 is me al te speculatief en daar heb ik nu geen plezier van..
Mijn huidige GPS is een Garmin Montona 650, vergelijkbaar met de BMW Navigator Adventure. Prima toestel voor te geocachen en waarschijnlijk ook voor off-road maar minder voor het toeren. Hij is perfect te monteren op de dwarse steun buis achter het windscherm. Mits men hem kan aansluiten op een circuit dat enkel bij sleutel contact van de motor een oplossing.
Maar deze unit mankeert bluetooth technologie en dan kan men via een kleine unit het analoge audio via Bluetooth naar de intercom overbrengen.
Bovendien moet men echt op de track of route zitten en oh wee men daar vanaf wijkt, enfin, dat heeft u uitgelegd en dat zou bij de XT opgelost zijn.
De toestelhouder van de Zumo XT zal beslist op de steun van de Montana passen. Omgang met een track is bij een Montana overigens sowieso heel anders dan bij een zumo. Je krijgt bijvoorbeeld geen gesproken aanwijzingen bij jet rijden van een track met de Montana. Mits on-road bij een zumo wél. En inderdaad: de XT gaat beter om met de track dan de voorgaande zumo’s.
Qua aansluiten beschikken de meeste BMW’s over een accessoire aansluiting die hiervoor gebruikt kan worden.
Ik heb de originele BMW mount incl. de BMW navigatie lock alvast van de motor gehaald.
Ik ben nu aan het onderzoeken of de Zumo XT mount in de bmw lock te plaatsen is, echter zie ik al, dat de ontkoppeling van de Zumo XT waarschijnlijk vanaf de bovenkant geschiedt, dus de BMW lock zal niet werken.
In principe ben je een extra 20 euro oid kwijt om de Zumo XT met een BMW plug netjes te koppelen.
Deze bmw plug kan je bij de BMW dealer halen of via internet bestellen.
Wil je helemaal niets extra’s uitgeven, dan hergebruik je de plug van de originele aansluiting, even afknippen met natuurlijk voldoende draad aan de plug.
J e moet dan 2 draadjes +/- aan de plug koppelen.
Het uitbouwen is vrij simpel, kwestie van 4 boutjes loshalen en je kan de BMW lock en Navigatie mount van de motor halen.
Volg het kabeltje, even wat tire wraps los knippen en dan kom je uit bij de aansluit plug.
Ik heb alles in zijn geheel eruit gehaald en kan nu met een nieuwe plug de Zumo XT aansluiten.
De blokjes op de beugel kan je hergebruiken, dus al met al zal het overzetten niet zo moeilijk zijn.
Wellicht moet je dan een separate zumolock aanschaffen, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik nog geen Zumo XT heb, ik wacht even de voorraad af.
@Han, kan je bevestigen of het ontkoppelen van de Zumo XT via een knop aan de bovenkant gaat of toch aan de zijkant?
Dank voor je info.
De ontgrendelknop van de motorhouder zit aan de bovenzijde.
Beste
Wanneer is de XT beschikbaar ?
Mvg
Er is een eerste kleine levering geweest (binnen een paar uur uitverkocht), maar op dit moment kan Garmin niet zeggen wanneer een tweede levering te verwachten is. Ik hoor vanuit Duitsland geruchten dat het een maand zou kunnen duren. Ondertussen lopen de wachtlijsten behoorlijk op. Mijn indruk is dat Corona een rol speelt, maar da’s puur speculatie. Ergo: geduld. En eerder meerdere weken dan enkele dagen.
Weer mooie en duidelijke review!
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat in de iOverland functie de POI’s van campercontact e.d. zitten. Zijn de POI’s ook zichtbaar te maken tijdens de actieve route?
Ik zie nog geen mogelijkheid om een 2e motorsteun, voeding en draagtasje bij te bestellen, komt dat nog?
Klopt: de oeverlander POI’s zitten er inderdaad in. Ik heb het niet uitvoerig onderzocht maar volgens mij zijn die niet zichtbaar te maken tijdens de actieve route.
Accessoires als genoemd komen beslist beschikbaar; op de Garmin site staan ze al. Ik zal ze nog aan het assortiment toevoegen, maar op dit moment ligt de aandacht vooral bij het toestel zelf! (of liever: de levering ervan..)
Wordt er dit jaar nog een antwoord van TomTom verwacht in de vorm van een opvolger voor de 2 jaar oude Rider 550 ?
Nee, TomTom komt dit jaar niet men een nieuw model. Gegeven dat Garmin nu fors heeft ingezet kán het bijna niet anders dat TomTom volgend jaar wél weer gaat schakelen. En dat kan interessant worden. Concurrentie houdt de fabrikanten scherp immers.
Hallo Hans, ik ben nu al een paar weken op zoek naar een gps voor op mijn net tweedehands aangekochte BMW R1200GS en wil je al bedanken voor uw steeds duidelijke en inspirerende uitleg.
Aangezien ik zeker geen interesse heb in de BMW navigator (ik vind het echt schandalig dat BMW zo duur laat betalen voor “hun” gps’en) zit ik in twijfel tussen de Tomtom Rider 550 en de Garmin Zumo XT.
Voor beiden zal ik genoodzaakt zijn om de voorziene BMW-mount te verwijderen en een fiche aan te schaffen om de nieuwe gps netjes op de originele fiche aan te sluiten, had de Zumo XT op de BMW-mount gepast dan was ik sowieso voor deze gegaan (om mezelf het extra werk en kosten te besparen 😉 ) maar aangezien dit niet het geval blijkt te zijn ben ik nog steeds in twijfel tussen de beide toestellen.
Nu zijn mijn vragen:
Wat is volgens u als specialist de beste keuze op het moment ongeacht de prijs (enkel on-road gebruik)?
Volgens reviews zou het scherm van de navigator 6 een openbaring zijn naar het gebruik in direct zonlicht, ik hoor u zeggen in uw eerste filmpje over de XT dat dat scherm zelfs nog beter is, ik veronderstel dat het scherm van de rider 550 dan HET grote minpunt is van de Tomtom tov de Garmin?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet, Hans
Dag Hans,
Ik zou het scherm van de Rider niet omschrijven als min-punt. Want dat scherm is an sich prima. Echter: het scherm van de XT is beslist nog beter: groter, hogere resolutie en hogere lichtsterkte. Ter illustratie: het scherm van de Rider heeft 600 nits lichtsterkte, de XT 1000 nits.
Als prijs ondergeschikt is is verdedigbaar louter op grond van het scherm voor de XT te kiezen (en inderdaad: het is nóg beter dan dat van de VI).
Daarnaast zit het verschil vooral in gebruiksgemak. Ofschoon de XT een enorme verbetering is tov de voorgangers blijft het een toestel met heel veel mogelijkheden, en simpelweg daardoor complexer. TomTom is zowel qua toestel als route-software inuitiever; de Garmin vraagt wat meer inzicht.
Laat ik zo zeggen:
In mijn support rol heb ik grofweg te maken met twee gebruikerstypes
– de één zit compleet met de handen in het haar en omschrijft een probleem vaag en komt niet veel verder dan ‘hij doet het niet’. “ja, maar… wat gebeurt er dan precies’ – ‘nou gewoon… hij doet het niet!’
– de ander heeft meer overzicht en weet duidelijk aan te geven ‘ik doe dit, verwacht dat dat, maar in plaats daarvan gebeurt er dit, wat doe ik fout?’
Vooral de eerste is allicht wat erg overdreven geformuleerd, maar het gaat om de strekking.
Neigt iemand wat mee tot de eerste groep dan is het advies zondermeer de Rider. Heb je wat meer vertrouwen in je eigen apparaat- cq computer-vaardigheid en vind je het ook leuk om dingen uit te proberen/uit te vogelen dan gaat de keuze meer richting Zumo.
Uitgaand van de stijl waarin je je vraag stelt ben ik geneigd je in die tweede groep ‘in te delen’ en gaat het advies uit naar de Zumo.
Bij de eventuele afweging tussen de Zumo 396 en de XT kan ik stelliger zijn: daarbij adviseer ik écht om de extra investering in de XT te doen.
Maar ook andere aspecten kunnen een rol spelen. Is bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van verkeersinfo erg belangrijk voor je, dan scoort bijvoorbeeld de Rider weer extra punten.
Voor wat het waard is: ik heb zelf, na jaren louter Garmin, de afgelopen jaren vooral met de Rider gereden. Komend seizoen zal, als we nog aan rijden toekomen, vooral de Zumo XT op het stuur staan.
Oké, dan heb ik nog twee bijkomende vragen :
Ik veronderstel dat in vol zonlicht de XT toch beter afleesbaar is?
Hoe verhouden de twee zich naar werksnelheid toe (bvb om een zelfde route te laden?
Vol zonlicht blijft een moeilijke omstandgheid waarbij vooral de hoek waaronder het invalt bepalend is. Maar evident: de XT zal daarin hoger scoren dat de Rider.
Qua snelheid van bediening denk ik dat de XT net iets sneller is qua bijv kaartopbouw, maar de verschillen zijn niet significant groot. Bij het laden van track-gebaseerde routes is de rider sneller. Maar dat komt vooral doordat de rider alleen de wegen gebruikt, terwijl de Zumo ook offroad kan projecteren. Wel is het zo dat de XT daarbij pakweg 5 tot 10 maal sneller is dan de ‘oude’ zumo’s. En dat is beslist wél relevant.
Hoi Hans, heb een BMWR1200RT van 2014, het nieuwe model, daar past de Zumo 660 nu mooi in de cockpit, past de Zumo Xl daar ook in? Zo niet hoe dient deze dan gemonteerd te worden?
Durf dat niet met zekerheid te zeggen. In ieder geval gebruikt de XT dezelfde vier montagepunten. Maar mogelijk is er bijv een afstandsplaatje nodig (dat heb ik althans links en rechts als oplossing voorbij zien komen). Advies: hou in de gaten wat hierover geschreven wordt over je motor-specifieke forum; vaak zijn daar al snel creatieve oplossingen te vinden (voor zover nodig).
Hallo Hans,
Gisteren de XT ontvangen en direct op de motor gebouwd om vandaag een testritje te doen.
Ik loop echter tegen een paar problemen aan:
1. Het lukt niet om een route vanuit Basecamp direct te exporteren naar de XT: Basecamp ziet de XT wel en exporteren kan ook worden aangeklikt maar vervolgens staat er niets op de XT na afloop.
2. Een route vervolgens via Windows verkenner in de map GPX van de XT zetten lukt ook maar vervolgens is de route wederom niet zichtbaar in de XT na het loskoppelen (wel zichtbaar in de XT/GPX map wanneer je met Verkenner kijkt.
3.De SD card die ik vanuit mijn oude 590 heb overgezet in de XT bevat mijn routes en tracks van de afgelopen >10 jaar.en ook nog wat andere files (MP3, Word en Excel) . De XT crasht voortdurend wanneer ik probeer een route of track te importeren. Ik heb de card al even opnieuw geformatteerd met “SD Card Formatter”zoals aanbevolen door Garmin maar zonder resultaat. Daarna de card weer gewoon door Windows naar FAT32 geformatteerd en nogmaals geprobeerd maar ook zonder resultaat. Wanneer ik als test alleen een paar losse routes en tracks op de card zet werkt het vervolgens wel. Kan de XT maar met een beperkt aantal GPX-en omgaan misschien? Mijn bestand bevat er inmiddels een paar honderd en er staan dus ook andere file-types op de card, zou de XT hier niet mee om kunnen gaan? (De 590 had hier geen enkel probleem mee en viste alleen GPX-en en MP3’s uit het totaal)
Hopelijk heb jij antwoorden?
Vast dank,
Mvg
Hans van Weerdenburg
Dag Hans,
1 en 2: Ik vermoed (!) dat je wellicht een track overzet ipv een route. Die zul je dan eerst via ‘sporen’ moten importeren.
3: de formattering die het toestel doet is FAT32, dus dat zal niet uitmaken. Gezien het feit dat ‘normaal overzetten’ wel werkt vermoed ik dat het toestel inderdaad zal crashen op dánwel het aantal bestanden, danwel de ‘vreemde bestanden’. Het is lastig voor me om dat van afstand te analyseren maar ik zo adviseren in ieder geval die vreemde bestanden te verwijderen. Helpt dat niet dan kán het zijn dat het toestel over slechts één corrupt routebestand struikelt.
Ik zou zelf ook niet adviseren zon groot bestand aan ouder routes over te zetten. Sowieso zou ik ze liever herberekenen in de actuele kaart; bovendien liever als track overzetten. En dan bovendien via explore, waarbij je in explore aangeeft welke tracks wel en niet gesyncroniseerd moeten worden. Dan heb je nog steeds al je routes beschikbaar, maar niet zo’n enorme lijst in het toestel.
Hallo Hans,
hedenmorgen toch maar de zumo XT besteld. Ik had al een 660 op mijn oude zijspan (44 jaar). Afgelopen week is mijn nieuwe zijspan ( voor mij een moderne) klaar gekomen. Op de nieuwe motorfiets,die als trekmachine ging fungeren, zat al een Honda navigatie (lees Zumo 550).
Gisteren tijdens mijn eerste ritje gaf de 550 op 2 km van thuis zijn pijp aan Maarten. Ik heb Maarten niet langs de weg zien staan. Maar toch, de pijp van de 550 ben ik kwijt. Misschien had hij al in de gaten dat ik de ontwikkelingen betreffende de XT in de gaten hield.
Vraagje:
Is eventueel een tweede motor steun ( met bedrading) te bestellen, zodat ik de XT ook op mijn solo fiets kan gebruiken?
Al vast bedankt voor de reactie.
Dat de Zumo550 vele kwaliteiten heeft is me bekend. Dat telepathie daar één van is is echter echt nieuw voor me!
In antwoord op je vraagL ja, dat kan: zie https://www.mrgps.nl/product-categorie/garmin/zumo/accessoires-zumo-xt/
Op dit moment (11 april) is de losse motorhouder echter niet op voorraad; kan paar weken duren voor dat wél weer het geval is.
Kun je dan even een seintje geven?
Bij voorbaat dank
Op de bestelpagina kun je aangeven dat je bericht wilt ontvangen zodra weer voorradig.
Hallo Hans,
ik heb zelf al wat zitten sleutelen…prima tijdverdrijf in deze Corona-thuis-blijf-tijd en de eerste 2 vragen reeds kunnen beantwoorden:
Ik heb de XT even terug naar de fabrieksinstellingen gezet en opnieuw vanaf het begin weer ingesteld en alle beschikbare updates geïnstalleerd. Wellicht dat hier eerder iets is fout gegaan want het apparaat communiceert nu weer prima met Basecamp….opgelost dus.
Het probleem met de SD card is er nog wel maar ik merk dat wanneer ik er maar een beperkt aantal routes en/of tracks op zet het wel werkt….waarschijnlijk zit de fout dus of in een te groot aantal files, of in een corrupte GPX ergens in de lijst……zoals ik al eerder vertelde bestaat de verzameling inmiddels uit een paar honderd routes en tracks en om nu één voor één te gaan uitzoeken of er ééntje corrupt is gaat voor nu even te ver…..ik laadt de noodzakelijke data wel op de card en bewaar mijn verzameling wel elders…….opgelost dus…vreemd blijft echter dat de 590/595 de card wel direct weer herkent en alles daar wel werkt…. mocht jij een echt antwoord hebben dan hoor ik het graag.
Inmiddels het eerste blokje (50 km route en een op een track gebaseerde route door de bollenstreek) gereden en onderweg wat zitten spelen met bewuste afwijkingen om te kijken hoe de XT daar mee om gaat. De eerste indruk is super!! Hij pakt zowel een route als een op een track gebaseerde route intelligent weer op zo lijkt het en de optie om te vragen of er een hard via punt mag worden gewist is ook erg nuttig en werkt na accepteren prima.
En het scherm…..ONGELOOFLIJK ……super scherp en altijd goed en helder afleesbaar! Ook in de volle zon!!
Onze berichten kruisen elkaar. Op het eerste deel had ik al gereageerd. In aanvulling daarop: wat ik wél weet is dat de XT op dit moment maximaal 1024 mp3 bestanden kan zien. Dat is een foutje, inmiddels bekend bij garmin, en zal met een FW update uiterlijk in mei opgelost worden. Mogelijk is er een verband.
Voor het overige: dat is natuurlijk waar het om gaat bij dit toestel!
Dank voor je (altijd weer) snelle antwoord. Ik heb alle niet GPX-en even van de SD card verwijderd maar dat heeft niet geholpen….ook de 1024 MP3’s haal ik niet….maar verder geen halszaak. Ik gebruikte de SD ook als extra backup van al mijn gemaakte en gereden routes door de jaren maar daar zijn zat andere mogelijkheden voor.
Ik ben al even met Explore gaan klussen maar ik kan maar één GPX per keer van mijn PC naar Explore overzetten …Om mij hele bibliotheek over te zetten is dan een niet haalbare klus…..doe ik iets verkeerd? Ik volg je instructievideo.
Vast dank voor je antwoord,
Mvg
In theorie kun je je hele bilbliotheek in één gpz zetten en die importeren in explore. Ik zeg ‘in theorie’ want het werkt niet lekker: dan krijgen alle tracks de naam van het gpx bestand ipv de tracknaam, en da’s ongewenst.. Ik heb het gemeld bij Garmin. Voorlopig is één voor één handmatig het beste. Ik adviseer zelf echter om de gpx-bestanden in een cloud service te zetten en van daar uit op je telefoon via de drive app over te zetten.
Weer bedankt voor je video’s Hans!
Denk dat het tijd gaat worden om mijn Zumo 550 te gaan vervangen…
Nu resteert mij eigenlijk nog één vraag… Rider 550 of Zumo XT 😀
The million dollar question 😉
Als je al zo lag tevreden werkt met een Zumo550 dan heb ik geen twijfel: beslist de XT!
Hallo Hans,
Afgelopen zondag m’n 1e ritje gemaakt met de XT met automatisch herberekenen aan..
Bij de start heb ik me door de Zumo naar het startpunt (= dichtsbijzijnde punt) laten navigeren maar in ons dorp weet ik natuurlijk beter de weg dus ben van de route afgeweken. Eenmaal op de route stuurde de Zumo mij steeds direct naar het eindpunt. Meermaals de route stopgezet en opnieuw gestart maar steeds wil de XT direct naar het eindpunt. Pas nadat ik de route verwijderd had en het spoor opnieuw had geconverteerd naar een route ging het goed. Doe ik iets verkeerd???? of is er tijdens het herberekenen toch een foutje in de route ontstaan?
Een volgende keer zet ik automatisch herberekenen toch maar uit……. Kijken of dat beter gaat.
Verder heel tevreden overigens 😉
Dag Arno,
Eerlijk gezegd: geen idee wat hier mis ging. Wat zou kunnen is dat het een rondrit was en dat je bij afwijken dichter bij de ‘terugpoot’ dan de ‘heenpoot’ bent gekomen. Juist als je meteen bij de start afwijkt kán dat gebeuren. Op zo’n moment is het inderdaad het beste de route even opnieuw te activeren.
Gisteren weer een rondrit gedaan, met als uitgangspunt de track die ik heb gemaakt met de Kurviger rondrit functionaliteit/.
Het was een rit van 150km, geen snelwegen, meest kronkelige optie.
Track gemaakt op de website, via mijn pc, vervolgens gemaild naar mijn eigen email adres, opgepakt op mijn telefoon en dan openen in de Garmin drive app,. track wordt direct , (als de Zumo XT gekoppeld is), verzonden naar de XT.
App sporen, converteren naar reis, (wel zichtbaar op kaart aanvinken en een kleurtje geven).
In Reisplanner de route opgestart, ga naar begin en vervolgens begon mijn rit met de mooiste kronkelweggetjes vanuit mijn woonplaats.
Wat een genot, niet nadenken, gewoon rijden op route.
De XT, is verbazend snel, zelfs in de 3d mode view, vergeleken met mijn voormalige Navigator 6, een behoorlijke snelheid winst.
Het scherm is super, ook daar constateer ik, dat er niet of nauwelijks spiegelingen zijn tov de Nav6, (de navigatie is gemonteerd op exact dezelfde positie op de motor onder dezelfde hoek)
De kleuren “spetteren” van het scherm, zelfs gisten bij volle zon, heb ik de helderheid op 90 staan.
Het automatisch herberekenen, gebruik ik niet, want ik wil als motorrijder zelf mijn weg gaan zoeken, mocht ik afwijken van de route, dus herbereken op uit.
Als je afwijkt, kan je zien waar de oorspronkelijke route loopt en je rijdt er zelf gewoon naar toe en het toestel pakt je originele route gewoon weer op.
Het scrollen met de hand over de kaart is soepel, nooit schokkerig en ook hier een merkbare verbetering tov de Nav6..
Na ongeveer 80km, heb ik de route gestopt en heb een plaats opgezocht en vervolgens adventurous routing max en gaan met die banaan 😉
ook hier weer een duidelijke verbetering , echter moet gezegd worden, dat de TomTom kronkeloptie , (nog), niet gehaald wordt. Ik hoop op een firmware waarin deze verbetering wordt doorgevoerd.
De bluetooth verbindingen, werken bij mij perfect, mijn SC10U headset staat in verbinding met de XT en mijn Huawei P20 pro dito. (Navigatie met lane direct voice wordt geheel uitgesproken en zodra deze klaar is, gaat de muziek direct verder.
De volume mixer heb ik aangepast, dat alleen de navigatiestem op de helft staat, de andere 2 schuifjes naar rechts.
De ingebouwde radiofunctie van mijn headset schakelt bijna direct weer in, er zit een lichte vertraging tov mp3, maar dat wijt ik aan dat de zender weer geactiveerd moet worden, de vertraging is ongeveer 2 sec.
Natuurlijk zijn er wat puntjes voor verbetering vatbaar zoals, breder draagvlak voor bluetooth apparaten, rekenalgoritme adventurous routing, nog niet perfecte mount, (wordt aan gewerkt).
Daarnaast nog wat cosmetische wensen o.a. mogelijkheid om dashboard te kiezen onder in het scherm conform Nav6.
Vooralsnog ben ik ontzettend tevreden over deze nieuwe telg van Garmin
.
Charles,
Dank voor je terugkoppeling!
Hans
Bedankt Hans,
Vergeet ik ook nog de mogelijkheid om de topografische kaart te tonen, deze activeer ik, zodra ik wat bebost gebied in rijdt, een welkome aanvulling.
Tevens noemenswaardig , de goede service van MrGPS 😉
Dank voor je compliment!
Hi Hans,
Mijn Zumo 660 is aan vervanging toe zou ik zo zeggen. Wil graag de XT, maar wil daar over twee jaar ook buiten Europa mee kunnen navigeren. Twee vragen:
– Is het eenvoudig voor Garmin een wereldkaart aan te schaffen, of moet er dan gewacht worden op de Adventure versie?
– Met de 660 heb ik uitvoerig buiten Europa getourd op basis van de OSM kaarten. Die kunnen omvangrijk worden als je de ‘hele wereld’ download, en met de FAT32 indeling van de 660 was het onmogelijk alles op het toestel te zetten. IS het met de XT wel mogelijk om via OSM ‘de hele wereld’ met een SD kaart in het toestel te laden?
Ik zou geen losse CN kaart aanschaffen; temeer omdat je daarmee geen lifetime updates hebt. Of er een ‘Travel Edition’ versie komt (met kaartlicentie voor de hele wereld valt op dit moment niet te zeggen. Vanwege de aanwezigheid van topo kaarten verwacht ik dat eigenlijk niet; als-dan zal het op z’n vroegst over 1 a 2 jaar zijn.
Ik zou dan ook adviseren voor andere werelddelen gewoon de gratis kaarten van garmin.openstreetmap.nl te gebruiken. De XT werkt nog steeds met FAT32; wat inhoudt dat kaartsegmenten niet groter dan 4GB mogen zijn. Je kunt echter straffeloos meerdere img bestanden plaatsen en zo tóch de ‘hele wereld’ laden. Zou dat echter afraden, simpelweg omdat je niet dagelijks de hele wereld nodig hebt; mede vanwege actualiteit is het logischer alleen te laden wat je in de nabije toekomst nodig hebt.
Dag Hans,
Veel dank voor je reactie. Toch nog een kleine vervolgvraag:
In mijn huidige Garmin kan ik maximaal 3 IMG bestanden inladen. Uit mijn hoofd:
– Gmapsupp
– Gmapsup1
-Gmapprom
Omdat de openstreetmap-kaarten steeds groter worden, kan het nodig zijn meer dan drie IMG bestanden te maken. Hoeveel kan de XT er aan?
Dank en groet,
Max
Bij de actuele Garmin-toestellen kun je de img een eigen naam geven. Bij mijn weten is het aantal, in theorie, onbeperkt.
Hi Hans,
Dank voor je antwoorden. De XT is besteld!
Laatste vraag:
Mijn Oude Zumo vind het niet zo fijn als twee dezelfde stukjes kaart in verschillende IMG bestanden voorkomen. Kan de XT hier wel mee overweg?
En zo nee; hoe voorkom je dan kaartoverlap tussen de verschillende bestanden als de maximale bestandsgrootte maar 4GB is? OSM Combiner haalt de kaartoverlap er uit, maar maakt vervolgens één bestand aan (dat snel groter wordt dan 4GB).
P.s. als je een link naar een forum/website weet met het antwoord maak je me al heel blij.
Groet,
Max
An sich zijn kaarten met overlappende delen geen probleem; zolang ze maar niet tegelijk actief zijn. En da’s meteen ook de makkelijkste methode: laat gerust overlappend, maar ben alert op welke je inschakelt. Da’s bij de XT hetzelfde als bij voorgangers.
Hallo Hans,
Als reactie op de ervaring van Arno Mul hierboven:
Ik heb hetzelfde ervaren; tijdens een rondrit (op basis van een ingevoerde track die door de XT in een route is geconverteerd) moest ik dicht bij het vertrekpunt van de route afwijken door een afzetting. Waarschijnlijk doordat het eindpunt van deze rondreis nog vrij dicht in de buurt lag werd ik ook direct daar heen gestuurd…..het zelfde liedje dus wanneer “herberekenen” aan stond bij mijn oude 595. Ik had de track “zichtbaar op de kaart” aangevinkt en ben toen zelf weer naar de route toe gereden maar de XT bleef mij daarna naar het eindpunt sturen. De route stoppen, opnieuw laden en dan kiezen voor het dichtstbijzijnde punt op de route als startpunt loste het probleem op. ….daarna werkte het weer feilloos.
Wel een dingetje om rekening mee te houden wanneer je een route maakt op basis van een track waarbij een later deel van deze route nog dichtbij ligt….de XT stuurt je dan toch reeds naar dat deel toe na een afwijking wanneer herberekenen op “aan” staat en dat wil je natuurlijk niet. Normaal gesproken komt dit alleen bij “rondreizen” voor en niet bij routes van A naar B.
Ik heb deze rondrit een dag later als ROUTE met een aantal tussenpunten gemaakt en als ROUTE in de XT geladen (dus niet eerst als track!) en ben het toen nogmaals gaan proberen: resultaat is dat de XT mij nu WEL automatisch goed naar de route terugstuurde na de wegomleiding……dit omdat er nu waarschijnlijk een tussenpunt op de route lag waardoor de XT mij klaarblijkelijk naar het volgende tussenpunt (EN dus ook in de juiste volgorde??) stuurde en niet naar het eindpunt.
Ik reed eigenlijk (ik ben al jaren “voorrijder” bij rondreizen naar de Alpen etc) met mijn 590/595 toch altijd het liefst door gebruik te maken van routes met zachte via-punten (en dus geen track) terwijl ik de track in een andere kleur zichtbaar op de kaart maakte om “met gezond verstand” zoals jij dat altijd zo mooi omschrijft te kunnen controleren wat het apparaat precies doet na een afwijking en om zelf te kunnen corrigeren wanneer hij mij soms naar de route terugstuurde op basis van een via-punt dat bv al achter mij lag. In veel gevallen ging dit zo al automatisch goed. Ik overweeg nu toch om deze werkwijze ook maar weer met de XT te gaan toepassen (en dus niet op basis van een op een track gebaseerde route te navigeren) want in gebieden waar je de weg minder kent ben je toch zo maar weer richting het eindpunt aan het rijden.
Ik zal binnenkort nog wel wat meer gaan testen door een rondreis als route te maken waarbij ik ga afwijken terwijl er een viapunt bij de finish dichterbij ligt dan een viapunt verderop op de route om te kijken of het apparaat de volgorde van de viapunten gebruikt bij het terug naar de route navigeren of het dichtstbijzijnde viapunt kiest. Of weet jij dit?
Mvg
Hans van Weerdenburg
Het verschil tussen terug naar een route versus terug naar een track is dat er bij een route naar routepunten gekeken wordt (en het toestel ook weet welk punt je al dan niet gehad hebt. Bij een track is geen sprake van punten maar alleen van een lijn. Zeker bij een rondrit kan het dan voorkomen dat je dichter bij de ‘retour’ van een lus komt terwijl je eigenlijk pas op de ‘heenreis’ was. Route-wiskundig is dat geen fout en iets waarbij je dan toch wat geond verstand moet gebruiken.
Wat ik echter in deze content zou adviseren is om tóch met de track te rijden, maar herberekenen uit te schakelen; waarbij je de geprojecteerde route gebruikt om terug te keren op een punt dat je zélf kiest.
Uiteindelijk is dat imho nog steeds de meest relaxte manier van rijden..
PS Overigens geen spijt van aankoop….alleen al voor de snelheid en al helemaal vanwege het scherm is hij het geld dubbel en dwars waard.
Hallo Hans,
Inmiddels wat meer kilometers gemaakt met de XT en weer wat meer ervaring opgedaan. Nog steeds erg tevreden ofschoon ik toch ook wel een minpuntje ervaar tov mijn voorgaande Zumo’s de (660/590/595). Het volume van de spraak en de waarschuwingen via BT is echt veel te zacht. De 590 was al minder dan de 660 maar bij de XT heeft men het volume nog wat verder naar beneden aangepast zo lijkt het? Het betreft alleen de spraak en waarschuwingen over BT (muziek en telefoon knallen er wel uit) . In de autosteun is hij meer dan hard genoeg maar over BT is het zelfs met een stille Schuberth helm boven de 100 km/uur niet meer goed waar te nemen. Ik heb inmiddels ook al een proef gedaan met losse BT-oortjes maar dat geeft geen verbetering. De speakers in mijn helm zitten op de correcte hoogte getuige ook het feit dat het op de 595 wel hard genoeg was. Ik heb zelf al wat geëxperimenteerd door van het GPS forum versterkte geluidsbestanden downloaden en te installeren en ook zelf heb ik middels een HEX-editor het originele Garmin geluidsbestand maximaal versterkt (kan helaas maar van de garmin 70% naar 99% anders herkent de XT het bestand niet meer) dit heeft een beetje geholpen maar vanaf een 115 km/uur is het nog steeds niet meer verstaanbaar. Alle mixer instellingen zijn ook gecontroleerd: muziek staat maar op 50% (en dat is nog steeds behoorlijk hard!)en de rest vol open. Het volume van de BT-headset staat ook voor 100% open. Ik heb van de week zelfs nog een nieuwe set BT-oortjes van Sennheisser aangeschaft die een behoorlijke versterking zouden kunnen leveren van het ontvangen geluidssignaal…..helaas ook met onvoldoende resultaat op de snelweg. De oorzaak lijkt in de wijze waarop de XT met de geluidsbestandjes van de aanwijzingen en waarschuwingen omgaat te zitten gezien het feit dat de MP3’s wel luid genoeg zijn. Heb jij nog tips?
Da’s een lastige: ik herken het probleem zelf volstrekt niet, en zie hierover ook verder geen meldingen. Ik ben er vrij zeker van dat de oorzaak in de headset gezocht moet worden, en niet in de XT. De navigatieaanwijzingen vormen technisch gezien een andere ‘bron’ als muziek. Tip: regel het volume op je headset **op het moment dat je een aanwijzing krijgt**.
Andere mogelijk oorzaak kán zijn dat de speakers iets de ver naar voor of achter geplaatst zijn, maar aangezien muziekvolume wel ok is denk ik eerder aan bovenstaande.
Dank voor je reactie Hans.
Je tip had ik al uitgeprobeerd maar helaas ook zonder resultaat….volume staat op max in de headset (s). Zoals gezegd heb ik het zelfde probleem met 3 verschillende BT headsets van Sennheiser, Jabra en Sena (de laatste in de Schuberth). Wanneer ik mijn 590 (die ik nog heb) weer probeer is deze duidelijk luider en is het wel verstaanbaar tot zo’n 140 km. Voorheen is er al door meer mensen de VPM file “gehexed” om de Zumo’s op een luider niveau te krijgen en deze files worden gedeeld op een paar fora. Deze heb ik ook uitgeprobeerd en daar wordt het beter van en zoals gezegd heb ik zelf ook de originele “Claire” gehexed naar 99%…..helaas is dit allemaal nog steeds niet luid genoeg en zachter dan in de 590/595
En het vreemde blijft dat muziek wel “luid en duidelijk” doorkomt.
Ik lees al zoekende dat Garmin de VPM file mogelijk expres aan de zachte kant houdt om gehoorbeschadiging en als gevolg daarvan mogelijke law suits te voorkomen….mogelijk broodje aap maar an sich ook wel weer een geloofwaardig verhaal.
Maar goed…..weet jij een manier om de “Claire” vpm file te “hexen” naar >100% ….Dat zou het probleem kunnen oplossen.
Mvg
Hans van Weerdenburg
Ik ben daar in het verleden wel mee bezig geweest, maar da’s ruim tien jaar geleden, dus ik zou het wiel opnieuw moeten uitvinden en da’s behoorlijk tijdrovend. Bovendien: ik kan het zelf niet reproduceren; ik zou dus ook in het duister tasten. Ook zie ik er amper andere meldingen over. Dat maakt het ook erg lastig om garmin hierover, reproduceerbare, feedback over te geven. Kort en goed: ondanks je toelichting neig ik er nog steeds naar de oorzaak in de headset te zoeken.
Maar wellicht dat je hier iets aan hebt: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=150 (let op: zorg dat je even een backup maakt van de originele vpm’s.
Beste Hans, Na het hele forum te hebben doorgelezen zie ik maar een bericht over het geluid. Ik heb een zumo 660 en ben altijd teleurgesteld over de kwaliteit van het geluid. Ik heb inmiddels een schuberth helm met SC! advanced maar het geluid van de zumo blijft slecht. Ik heb even gereeden op de navigatie van mijn iPhone en dat gaf perfect geluid.
Kortom mijn vraag is: Hoe is de spraakkwaliteit van de XT ten opzichte van de 660
Navigatieaanwijzingen maken bij de zumo, bij mijn weten, gebruik van een ander protocol dan bijv muziek. De dynamiek is daarmee zeer beperkt. Ik rij niet meer met een 660 maar ik verwacht dat het ongeveer hetzelfde zal zijn. Betekent dat het misschien niet zoetgevooisd klinkt, maar wél duidelijk is.
Dank voor je reactie Hans. De link is de plek waar ik de genoemde luidere VPM files vandaan had gedownload. Ik ga nog wat verder graven naar oorzaak en/of oplossing.
Mvg
succes!
Best Hans, mijn ervaring met een shubert is dat het geluid van de spraak-navi via een ander kanaal binnenkomt in de helm en dat je dat volume kan regelen door “tijdens de aanwijzing” (dus als de navi-stem spreekt) de volumeknop op de helm te bedienen: zo kan je de navi-stem-volume afstellen.
Klopt helemaal.
Hallo Hans,
Vraagje; Via Basecamp en de menu’s in XT kan ik geen sporen/routes wissen van de intern geheugen, zodat veel proef routes er nog steeds in blijven staan. Enig idee?
Via basecamp kun je inderdaad geen routes in het toestel zelf wissen (dat heeft ook nooit gekund). Dat moet je in het toestel zelf doen. Routes geladen via explore kun je wel vanuit explore wissen.
Hallo Hans,
Ik ben ook onder de indruk van de XT, maar de visuele waarschuwing “maximum snelheid verlaagd” is echt irritant en uitschakellen blijkt niet mogelijk te zijn. De visuele waarschuwingen treken aandacht weg van motorrijden. De aangegeven snelheden kloppen ook niet altijd.
In de handleiding (p.4) staat:
“… Uw toestel is voorzien van functies die veiliger rijgedrag kunnen
bevorderen, ook als u in een bekende omgeving fietst. Het
toestel waarschuwt met een geluidssignaal of bericht en geeft bij
elke waarschuwing informatie weer. U kunt het geluidssignaal of
bericht voor elk type waarschuwing in- of uitschakelen. …)
Vooral het geluidssignaal is irritant inderdaad. Deze issue is inmiddels bekend bij Garmin en zal via een firmware update opgelost gaan worden. Weet nog niet wanneer dat zal zijn, maar verwacht niet dat het lang duurt.
Ik heb exact dezelfde ervaring als Arno Mul en Hans Weerdeburg): even afgeweken van de route (dus gebaseerd op een naar reis geconverteerde track), en de XT navigeert, met herberekenen op ‘automatisch’ gelijk naar het eindpunt.
Ik dacht eerst ook dat de ‘terugweg’ simpelweg te dicht in de buurt lag, maar het gebeurt ook als de terugweg 10x verder weg ligt dan de afstand tot de ‘heenweg’ waar je dus net naast bent gereden.
De oplossing is ‘automatisch herberekenen’ uitzetten, en de originele track op de kaart weergeven, dus net als met de oude garmins. Wel jammer, ik hoopte dat de XT mijn grootste garmin ergenis zou wegnemen.
Verder ben ik wel heel heel blij met het scherm!
Het is erg moeilijk hier de vinger op te leggen. Meestal gaat het prima (daaar zie je ook vele meldingen van) maar soms niet. Het is me een raadsel waar dat verschil ‘m dan in zit. Ik heb in ieder geval melding gedaan aan Garmin.
Daarbij echter wel de opmerking: in algemene zin blijft terugkeer naar de route een wiskundige benadering van de werkelijkheid. Er zal zich uiteindelijk altijd een situatie kunnen voordoen dat het toestel een andere keuze maakt dan die jij zelf maakt. Advies: danwwel gebruik de trackprojectie en rij even op eigen inzicht terug naar de route; het toestel zal zodra je er weer op zit vanzelf de draad weer oppakken. Danwel schakel toch het automatisch herberekenen uit. Dat geeft uiteindelijk de meeste rust en overzicht en heeft voor mij persoonlijk nog steeds de voorkeur.
Mijn ervaring is toch anders. Herberekenen gaat goed in de stad en op doorgaande wegen. Maar op B wegen komt het regelmatig voor dat herberekenen niet goed gaat met een alternatief over b.v. Een N weg tot gevolg.
Zelfs bij het zelf terug rijden naar je track blijft hij je terug sturen naar dit alternatief terwijl je al op de track rijd.
Na het opnieuw opstarten van de route van je track gaat het weer goed.
Het gaat dus mis bij het afwijken van de track op de mooie smalle wegen waar adventures routing je ook nooit naar toe zal sturen.
Waarschijnlijk komt dit omdat Garmin een Amerikaans bedrijf is en de routing algoritme zijn gemaakt voor dikke SUV’s. En op die wegen wil je met een SUV geen tegenligger tegenkomen.
Inmiddels getest in Nederland Duitsland (Eifel) en Luxemburg. In al deze Landen hetzelfde probleem. Ook viel mij op dat er zonder verklaarbare redenen in de kaart soms kleine afwijkingen zijn tussen de route van de track en de track zelf. (Firmware 2.70)
Nu en dan een N-weg hoeft geen fout te zijn. Maar evident: ook herberekenen is een wiskundige benadering van de werkelijkheid. Wil je maximale controle dan is het nog steeds het beste om automatisch herberekenen uit te schakelen en op eigen inzicht terug naar de route te rijden.
Hallo kan de zumo ook op een elektische fiets zn nut bewijzen? Thanks
Daar is het toestel an scih niet voor bedoeld; maar tegelijk: ik zou niet weten waarom niet. Sterker: voor recreatief fietsen is het misschien wel het mooiste apparaat. Beperking is de acculevensduur tot ca 4 uur (maar veelal heb je op de ebike een USB laadmogelijkheid aan boord, en da’s bruikbaar.
Je kunt ook evt de (gratis) kaarten van openfietsmap installeren. Doe dat laatste dan wel op SD, en niet in het interne geheugen.
Hallo MrGPS,
Hoe bevalt het display van Garmin XT in de regen. Doen de regendruppels niet het scherm activeren nu er een capacitief scherm op zit die ook nog eens met de handschoenen aan werkt. Het oude resistief werkende scherm is minder gevoelig en ik kan me voorstellen nu het scherm gevoeliger gemaakt is dat dit problemen in de regen geeft. Ik heb geen gelegenheid om dit voor aanschaf te testen, weet U misschien antwoord op de vraag? Alvast bedankt!
Dag Paul,
Moet je zeggen: ik heb zelf nog nóóit met de XT in de regen gereden. Maar tegelijk: ik heb wereldwijd nog geen enkele opmerking gezien over evt problemen daaromtrent dus verwacht dat er ook geen probleem is.
Hallo Hans,
Ik wil ook de overstap maken van een Zumo 660 naar een nieuwere navi.
In bovenstaande berichten lees ik dat de flitspaal en file informatie van de XL minder goed is dan op een TomTom.
Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Is alleen de flitspaal info minder of alleen de file info.
Voor mij is alleen de flitsinfo belangrijk, nog niet eens om te racen, maar je rijdt zomaar ergens wat te hard natuurlijk met een fijne ticket als gevolg. Vraag me dus af of de flitspaal info op de XL ten opzichte van de TomTom: niet of te laat wordt vermeld, minder duidelijk, zonder waarschuwingssignaal of zoiets dergelijks.
Kwaliteit van flitspaal-info is moeilijk te beoordelen; vooral mobiele flitsers is lastig. Daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Qua verkeersinfo is Garmin zeker niet slecht (en sowieso beter dan de ‘ouderwetse’ TMC verkeersinfo. Maar TomTom is daarmee echt beter; heeft te maken met andere ‘bronnen’. Kort en goed: de verkeersinfo van Garmin is ok, die van TomTom super.
Goedemiddag Hans
vraagje omtrent een route die ik wil gaan rijden via de Zumo XT ik heb deze gedownload en vervolgens volgens de gebruikelijke weg geïmporteerd, en nu vraag ik mij eigen af als ik de route via reisplanner aanklik vraag hij of ik naar het dichtstbijzijnde invoerpunt wil, nou das geen probleem
Maar vanuit Ridderkerk naar Abcoude rijden via de rijksweg terwijl gouda als invoerpunt toch veel dichter bij is beetje vreemd of doe ik iets fout
het gaat hier om de route het groene hard.
Dat durf ik op afstand niet te zeggen. Klinkt inderdaad niet logisch. advies: tik op de plek waar je de route wilt starten; laat daar een route naartoe berekenen en activeer ter plekke de route opnieuw.
Beste Hans,
Weet jij of Garmin van plan is hun “Adventurous Routes” algoritme aan te passen? Ik ben geloof ik niet de enige die de huidige instelling enigszins vind tegenvallen. Veel hoofdwegen en routes dwars door stadskernen zijn niet echt heel avontuurlijk.
Met vriendelijke groet, Peter
Het is een stuk beter dan het was, maar mee eens: het kán nog beter. Een tomtom zal bijvoorbeeld veelal wat kleinere wegen kiezen. Beiden gaan ze echter ook door de bebouwde kom. En dan wordt het nadeel van de Garmin ineens toch een voordeel: de TT zal je eerder door woonwijken met verkeersdrempels sturen, de Zumo blijft meer op de hoofdweg.
Ik zeur bij Garmin als jaren om die algoritmes aan te passen; dat hebben ze met de XT eindelijk gedaan. Maar ik had liever gezien dat ze een slag dieper waren gegaan. Overigens hangt het resultaat ook sterk af van de omgeving: in het buitenland zal het effect beter zijn dat in Nederland.
TIP:
Maak, desnoods op je telefoon, een route op kurviger.de. Sla die op als gpx track en zet ‘m via Garmin Drive draadloos over naar de XT. Is even wennen, maar na wat oefening heb je in een minuut een prachtige rondrit in je XT staan. Gebruik bij kurviger de rechter optie: die pakt de kleinste wegen en heeft de hoogste weerstand tegen bebouwde kom.
Hallo Hans, ik overweeg sterk om de xt te kopen maar is het ook mogelijk om 2 headsets te koppelen aan de xt zodat mijn vrouw ook de navigatie instructie kan horen. Wij hebben een sena smhr 10. Groet Gert
Nope, dat gaat niet werken helaas…
Dag Hans, vandaag de XT aangeschaft maar ik krijg het niet voor elkaar om mijn favorieten zichtbaar te maken op de XT. Ik heb al met GarminExpress de favo’s laten plaatsen maar ik weet niet waar ze gebleven zijn. Help
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt vrees ik… Eigen waypoints kún je helemaal niet via express laden; wel via basecamp of explore.
Via Garmin Express kun je een back-up maken van je favorieten. En dan kun je die ook weer terugzetten.
Onder gereedschappen en hulpprogramma’s. FAVORIETEN OVERDRAGEN noemt Garmin Express het.
Het programma geeft aan dat het gelukt is maar op de Zumo XT kan ik ze niet vinden.
Heb daar zelf niet mee getest, maar dan zul je toch eerst een backup van oude favorieten moeten hebben…
Daar ben ik met nog een vraag. Sluit net de XT aan mijn MAC (macOS 10.13.6),
Garmin Express (7.0.0) doet het prima maarrrrr
In Finder zie ik de XT en de aparte SD niet, Basecamp ziet m niet, Javawa ziet hem ook niet…….
In het scherm van de XT zie ik alleen het ‘verbindscherm’ garmin.com/express
Bas, Daartoe moet je op de mac ‘android file transfer’ installeren.
Heb via Garmin begrepen dat MacOs 10.13 niet communiceert met de Zumo XT.
Is minimaal MacOs 10.15 voor nodig en dan instellingen zoals hier uitgelegd
https://support.garmin.com/en-US/?faq=Lov8UjAnxR1pnz9EJ5kPb9
Ik werk zelf niet met mac, maar ik twijfel of bovenstaande juist is. Ik zie althans nergens dat 10.13 niet zou werken?
Dat was voor mij ook wennen werken met de ‘Android File transfer’, maar functioneert wel.
Het kan wel even duren voor de XT in uw Basecamp verschijnt. In versie 4.8.9 van Basecamp lukt dat mij wel (Mac 10.15.5)
MAAR
Als je je XT toestel in Basecamp ziet, wil je het allemaal orderlijk en overzichtelijk houden en dus bijvoorbeeld waypoints of route wissen of van naam veranderen maar dat gaat niet ??? wat ik erg vervelend vind en ook raar vind dat dat niet kan. Weet iemand hoe dat zit?
De XT verwijst overal naar Garmin Express ECHTER, het synchroniseren functioneert niet want de XT staat in Express bij de NIET compatibele / ‘unsupported devices’. Mr GPS hoe zit dat?
Waypoints en routes importeren op de XT via de Express App gaat wel.
Garmin Express is geen app. Ik vermoed dat je de garmin explore app bedoelt.
Maar die moet je niet hebben: zoek naar ‘Garmin Drive’ (staat ook op het folie van het nieuwe toestel).
Oeps. Vergissing, inderdaad Garmin Explore, die bedoel ik in mijn vorige repliek.
Maar het punt dat ik gemaakt hebt blijft wel. Ik mankeer de applicaties om alles mooi te ordenen en synchroniseren.
Hoewel je op het toestel wel coordinaten kan invoeren, kan dat via de Gamin Drive app niet om direct naar toe te navigeren. Dat zou echt een verbetering zijn.
Doorgestuurde locaties via Whatsapp / google maps kunnen dan weer wel direct als input gebruikt worden.
Ik zie het probleem niet goed vrees ik… Waarom zou je een coördinaat invoeren in de app als dat ook gewoon rechtstreeks in het toestel kan? De functie van de Drive app is primair dat je een gpx draadloos naar je toestel kunt sturen. En dat werkt uitstekend.
Is de xt te monteren op een nieuwe bmwr1250rt? Er is namelijk een uitsparing voorzien om een navigator in te monteren van BMW maar mijn vraag is of je dus ook een zumo xt kan monteren zonder er iets aan te moeten sleutelen?
De XT past niet in de bms gps houder. De vier aansluitpunten zijn wel hetzelfde, maar je zult beslist moeten sleutel. Kijk wellicht even op het RT forum voor tips.
Vandaag een nieuwe 2.8 op de Zümo XT geïnstalleerd. Ik ben wel telkens nieuwsgierig wat de update heeft opgelost, waar kunnen we de doorgevoerde verbeterpunten en nieuwe mogelijkheden van de update nalezen?
De veranderingen kwamen in beeld tijdens het installeren van de update. De 2.80 lost het probleem op van de irritante geluidswaarschuwingen bij wijziging max snelheid en vergroot het aantal mp3’s dat geladen kan worden.
Hoe is de kwaliteit van de pennetjes die de Zumo XT van spanning voorzien.
Bij mijn Zumo395 was dit nogal een gevoelig onderdeel, de pennetjes gingen vaak krom.
Dat is ook bij de XT nu en dan wel een issue. In dat geval uiteraard een garantiekwestie.
Hallo Hans
Veel gelezen en Video’s gezien van de Zumo XT. Wij rijden gemiddeld 6000 km aan Tracks per jaar, met de oude Zumo 660 was dit geen probleem. De zumo XT ziet er goed uit een mooischerm. Het rijden van een track met herberekenen aan dat gaat niet! B.V. bij een wegafsluiting gaat het toestel herbereken, een eigen leven leiden en
brengt me naar het eindpunt. We gaan nu een track rijden met Herbereken UIT!
Met vriendelijke groet,
Henk van Rijn
Herberekenen gaat in mijn ervaring meestal goed, maar niet altijd. Dat laatste is allicht moeilijk in percentages uit te drukken, maar zelfs als het in 10% van de gevallen niet goed gaat (bijv door lus in de route) vind ook ik persoonlijk het nog steeds prettiger om herberekenen uit te schakelen, net zoals ik dat vroeger al deed bij ‘routes’ ipv tracks. Dat geeft meer rust en overzicht; zeker met de geprojecteerde tracklijn op de achtergrond.
Hans
Wat rij je nu een Route of eenTrack.
Groetjes,
Henk
Het is persoonlijk en afhankelijk van welke planner je gebruikt. Ik plan zelf tegenwoordig meestal met Kurviger of MRA en gebruik dan altijd de track.
Voor de Zumo is een zeer handige adapter te koop om je zumo te koppelen aan de standaard Navigator cradle op een BMW R1200RT / R1250RT. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of het toegestaan is hier een link te plaatsen naar mijn eigen site met meer info. (maar ik wilde jullie dit ei van Columbus niet onthouden:-) https://www.motor4you.nl/bmw-navigator-downloads/
Helemaal prima!
Ziet het er naar uit dat er binnenkort een nieuw navigatie uit komt voor de XT? Deze is tenslotte reeds 2 jaar oud.
De GPS markt is anders dan de telefoonmarkt. Dusss: nee – er is in ieder geval dit jaar geen zicht op een opvolger van de XT. Ook niet van de Rider 550 overigens, die toch al een stukje ouder is.