WNRO: Doet mijn GPS het nog ná 6 april 2019?
BELANGRIJKE UPDATE 4 juni 2019:
Afgelopen maanden is gebleken dat circa de helft van de Zumo 660’s last hadden van de WNRO, en de verkeerde tijd aangeven. Aanvankelijk gaf Garmin aan niet met een update te komen; inmiddels is er echter tóch een update verschenen.
Ergo: als je een zumo660 hebt die de verkeerde tijd/jaartal aangeeft: even via garmin express updaten en het probleem is opgelost.
Je weet het vast nog wel: vlak voor de eeuwwisseling was iedereen in rep en roer rond de ‘millennium-bug’. En nu hebben we met iets soortgelijks te maken, maar dan louter rond GPS: de ‘WNRO’ ofwel ”Week Number Rollover’. Hoe zit dat? En bovendien: ‘ga ik er last van krijgen‘?
In dit verhaal zal ik proberen e.e.a. uit te leggen.
Maar om te beginnen de vraag: ga ik er last van krijgen?
Bij MrGPS gekocht?
Heel kort: heb je ooit een toestel gekocht bij MrGPS dan mag je stoppen met lezen en zit je sowieso ‘safe’. Dat heeft niets met MrGPS als zodanig te maken, maar met de generatie van je apparaat. Zo ben ik bijvoorbeeld pas sinds Navcore 4 (zie verderop) fan van TomTom en heb ik de oudere types nooit verkocht.
Toch kan het handig zijn even verder te lezen, zodat je weet waar het om gaat.
TomTom
Bij TomTom geldt dat sowieso toestellen met de zogenaamde ‘Navcore 4 software‘ er géén last van hebben. Dat zijn, grofweg, de toestellen van de laatste 4 a 5 jaar, waaronder de TomTom Rider 40 t/m 550. Heb je en ouder type dan hangt het af van de exacte versie. Je kunt dat eenvoudig zelf nagaan door het serienummer van je toestel in te vullen op DEZE SITE.
Garmin
Garmin stelt het volgende:
“Garmin heeft al vele jaren geanticipeerd op en voorbereid op dit evenement. Ongeacht, Garmin voert uitvoerige tests uit van huidige en verouderde apparaten om te bepalen of ze zullen worden beïnvloed door het omkeren van de GPS-weeknummers. Uit onze tests blijkt dat de overgrote meerderheid van Garmin GPS-apparaten zonder problemen met de WNRO zullen omgaan.
Neem contact op met de productondersteuning van Garmin als u problemen ondervindt met de WRNO.”
Even los van de taalkundige kwaliteit van dit statement: eerlijk gezegd heb ik de indruk dat Garmin het daarmee iets te optimistisch weergeeft, ik zal dat verderop nader toelichten. Maar er van uitgaand dat bovenstaande klopt zou dat betekenen dat je er met een Garmin géén last van zult hebben. Mijn inschatting (!) is de de Zumo’s er geen last van zullen hebben, maar bij bijvoorbeeld de Streetpilot of oudere gpsmap kon dat wel eens anders liggen.
UPDATE: Op basis van de laatste informatie van Garmin lijkt het er op dat het ergste wat er kan gebeuren is dat het toestel een verkeerde datum aangeeft, maar dat het verder probleemloos blijft functioneren. Wel vermoed ik dat er voor verschillende (oude) modellen kort tevoren firmwareupdates uit zullen komen.
UPDATE: Ik zie nu (14 maart) al melding van verkeerde datum op gpsmap60. Het goede nieuws: Garmin is ook gestart met het uitbrengen van firmwareupdate, in ieder geval voor de stokoude Etrex H. Met als omschrijving ” Fix incorrect time date issue caused by GPS week number roll-over on ST BRAVO3H “
Overige merken
Voor mij niet mogelijk om aan te geven wat de gevolgen voor overige merken zijn, temeer omdat er vrij weinig over gecommuniceerd wordt.
Waar ik me echter nog het meeste zorgen over maak is over de wat oudere vast inbouw navigatiesystemen. Die lopen qualitate qua qua techniek sowieso meestal al behoorlijk achter en worden ook zelden van updates voorzien. Komt nog bij dat die systemen bij aanschaf erg kostbaar waren, en je ze bovendien niet zomaar even kunt vervangen. Dat zal best wat heibel gaan opleveren vermoed ik…
Ik bedoel: het is toch een verschil of je een toestelletje met een dagwaarde van een paar tientjes vervangt door een nieuwe; danwel dat je zit met een vast inbouw systeem dat ineens z’n functionaliteit verliest. Of dat ook inderdaad zo is moet nog blijken, maar ik ben niet optimistisch.
Ook ben ik benieuwd of vaste systemen in bijvoorbeeld politieauto’s, brandweerwagens en ambulances voldoende voorbereid zullen zijn.
Wat is het effect van de WNRO?
Dat varieert per toestel en is moeilijk te voorspellen. Als je toestel niet met de WNRO overweg kan heeft dat de volgende mogelijke gevolgen:
- Het toestel werkt nog probleemloos, geeft alleen een verkeerde datum aan
- Het duurt een stuk langer (10 a 15 minuten) voor het toestel z’n satellieten vindt
- Het toestel raakt onderweg regelmatig ontvangst kwijt
- Het toestel heeft helemaal geen ontvangst meer
En bovendien: dat effect treedt niet per se meteen op 7 april op, maar kan ook pas weken later blijken. Mijn inschatting is dat het tweede en laatste het meest voor gaat komen. In de praktijk zijn de meeste toestellen die er last van gaan hebben meteen rijp zijn voor de prullenbak.
Da’s knap vervelend maar, in een poging er het positieve van in te zien: wel meteen een goed excuus jezelf te verwennen met een nieuw apparaat. Het goede nieuws: die apparaten zijn tegenwoordig een stuk goedkoper en op alle fronten beter dan je ‘oude beestje’. Zie in dat kader ook de MrGPS voorjaarsactie.
Hoe komt dit nou (en gaat het vaker gebeuren)?
Om met het laatste te beginnen: de kans dat je dit probleem, na 2019, nogmaals gaat tegenkomen acht ik, ongeacht je levensverwachting, nihil. Ik zal dat verderop toelichten.
De technische achtergrond van het verhaal is dat de kern van GPS navigatie zit in tijdberekening. Er wordt continu gekeken naar de afstand tot, tenminste, drie satellieten. De afstand wordt berekend doordat de satelliet een signaal afgeeft en de ontvanger berekent hoe lang dat signaal onderweg is geweest. Dat komt heel erg nauw: een seconde afwijking leidt al tot een fors onjuiste positie. Correcte tijd is dus erg belangrijk, maar dat is hier niet eens de werkelijke issue.
Die satellieten verplaatsen zich continu in een baan rond de aarde. Bij de allereerste GPS ontvangers duurde het een minuut of tien voor er een ‘fix’ was (fix = het toestel weet waar je bent). Het toestel moest eerst de hele hemel afturen om te zien waar welke satelliet stond voor hij kon gaan rekenen. Al lange tijd werken we echter met een zogenaamde ‘almanak‘ waardoor het toestel precies weet waar op welk moment welke satelliet te vinden is. Maar ja… dat moet je toestel wel precies weten welke dag het is, en hoe laat, anders kan hij ook niets opzoeken in de almanak.
En dat is waar de schoen wringt. In de gps-techniek worden de weken geteld met behulp van een getal op basis van 10 bits. Dat betekent dat er maximaal 1024 weken geteld kunnen worden. Die teller is voor het eerst gestart in 1980, dus we hebben al eens eerder (in 1999) een WNRO gehad. Daar heeft eigenlijk niemand iets van gemerkt, simpelweg omdat het gps signaal voor consumentengebruik toen nog opzettelijk onnauwkeurig werd gehouden. Maar nu, 1024 weken later zijn de cijfers op en gaat de teller weer op nul. Daardoor kán het dus zijn dat je GPS denkt dat we weer in 1999 zitten. Met als belangrijkste gevolgd dat de almanak niet meer klopt en het dus moeilijk (of onmogelijk) wordt de satellieten te vinden.
Theoretisch zouden we over 19,7 jaar hetzelfde effect opnieuw tegenkomen. De verwachting is echter dat men over gaat naar een 13 bits weektelling, waardoor de volgende WNRO pas over 167 jaar zal plaatsvinden. Dat duurt nog even ;).
Ik ben het probleem de afgelopen jaren overigens wel enkele keren tegengekomen. En dan vooral bij de Garmin gpsmap276; een oud beestje. Als dat toestel lange tijd niet gebruikt werd kon het zijn dat de interne batterij leegraakte. En daardoor viel hij terug naar het tijdvak van vóór de vorige WNRO. Gevolg: total loss, want geen ontvangst meer. En da’s ook de reden dat ik me ook rond de Garmin-toestellen van die generatie (ook de Streetpilot) zorgen maak. Time will tell.
Wat kun je er aan doen?
Als je een ouder toestel hebt: sowieso verstandig om te kijken of er wellicht een firmwareupdate bestaat. Zoniet: dan is het afwachten.
En blijkt vervolgens dat je toch ‘de klos’ bent: diep zuchten en een nieuwe kopen. Maak je vooral niet boos, dat helpt niet. En bovendien: verzachtende omstandigheid is dat je toestel nog slechts een dagwaarde had van enkele tientjes; en dat een nieuwe ook belangrijke voordelen zal hebben.
In ieder geval dank voor alle informatie.
Kocht lang geleden mijn eerste gps Garmin 2610 nog bij je op de boerderij aan de dijk. Inmiddels rij ik op de motor met een 590 en mijn vrouw in de auto met een nüvi. Altijd bijzonder tevreden met de service. Zou de nüvi nog een probleem geven?
Nou… dat was niet ‘bij mij op de boerderij’, maar bij Waypoint, waar ik inderdaad ruim acht jaar gewerkt heb.
Inmiddels echter alweer bijna even lang zelfstandig als MrGPS, inderdaad: ook vanuit een boerderij 😉
Uitgaand van wat Garmin zegt verwacht ik niet dat de Nuvi problemen gaat geven, maar helemaal uitsluiten kan ik het niet. Ik zou zeggen: laat het 7 april hier weten! 😉
En de Etrex 30x?
Zoals hierboven aangegeven: Garmin geeft niet concreet aan welke toestellen wel en niet zullen blijven werken. Op basis van de omschrijving die Garmin geeft zou ik verwachten dat de etrex het gewoon blijft doen. Maar om het zeker te weten moeten we nog een paar weken geduld hebben….
Mijn 1e gps wel bjj u op de boerderij gekocht, tyoe weet ik al niet meer maar een handheld blauw kastje en zwart wit, wat een ervaring. Over de service van Garmin wil ik toch een slechte ervaring delen. Een met veel tam tam, ook door mr gps, aangekondigde Monterra.
Een, op zich, goed apparaat maar met veel kinderziektes die maar ten dele zijn opgelost en wat erger is men heeft de verdere updates compleet gestopt.
Hij werkt ook nu nog steeds wat maar weer duidelijk maakt dat de mechanische kwaliteit van garmin producten overgelijkbaar goed is. Ben benieuwd wat er na 7 april met mijn monterra gaat gebeuren. Ik denk er over dan weer een gpsmap uit de 60 serie te kopen, de 66st lijkt een prima kandidaat
Je eerste toestel was een etrex Legend vermoed ik.
Dat ik zeg dat het niet ‘bij mij’ op de boerderij was is dat het niet mijn boerderij was 😉
Qua Monterra: dat was een interessant ‘experiment’ van Garmin, waarbij ze gps en android wisten te combineren. Maar inderdaad, helaas al heel snel stopten met de verdere ontwikkeling ervan. Ik bermoed (!) echter dat de monterra het gewoon blijft doen. Zoniet, dan is de gpsmap66 beslist een interessant alternatief.
even gezocht het was een gps 12 map zwart wit scherm
Ah! Da’s echt een heel oud beestje. De ’12’ was echter zwart, niet blauw 😉 en was van ‘voor mijn tijd’; ik ken ‘m wel maar heb ‘m zelf nooit verkocht.
-oeps .. ik rijd nog rond met een 276C en ook mijn vrouwtje heeft een 276 … als je gelijhk hebt worden dat dus 2 nieuwe … ( 595 ) groetjes Louis
Nou, laten we dan maar hopen dat mijn inschatting onjuist is (wat overigens heel goed zou kunnen hoor!)
Duidelijk bericht, bedankt! Heeft dit ook betrekking op bijvoorbeeld een RNS systeem wat ik Volkswagens, Audi’s en skoda’s Zit? Ik heb een golf uit 2011 zou ik hier last van gaan krijgen?
Een Golf uit 2011 lijkt me niet waarschijnlijk. Maarrrr: zeker weten doe ik het niet! Als gezegd: OEM systemen in de auto excelleren niet qua actualiteit van software. Kwestie van afwachten vrees ik.
Hoe gaat het na 6 april met de edge 800
Ik verwacht geen problemen, maar pas na 7 april zullen we het zeker weten…
Hoi Hans,
ik heb nog één van de oudere toestellen namelijk de nuvi 510 gekocht 8/ 2009 , dit doet direct bij mij een belletje rinkelen ..ik zal het even schetsen , telkens wij een dagje gaan toeren kijk ik onze tracklogs na.
Wij hadden op 20 oktober2018 een route geredenen bij het binnenhalen van de tracklogs in basecamp werd daar een andere datum aan gegeven namelijk 7 maart 1999 , tiens das raar dacht ik toen.Enkele weken geleden zijn wij weer gaan toeren en volgens mij is de datum van de tracklogs gewoon mee opgeschoven , ik heb het niet echt uitgeteld maar ik denk dat er gewoon is doorgeteld in de tijd door mijn Nuvi 510.
ook had ik gemerkt dat de tijd op mijn Nuvi veranderd was en niet meer correct was,dat heb ik snel recht gezet , maar de datum kan ik niet verander denk ik.
Er is bij mij op de Nuvi ook een wereldklok aanwezig …..en wat blijkt die staat vandaag op donderdag 29juli 1999.
Ik heb ondertussen een hard reset van het toestel gedaan de firmware up todate gezet ..maar aan de datum van de wereldklok veranderd er niets, nu is dat niet echt een groot probleem want voor het overige werkt mijn toestel nog perfect.
Maar nogmaals ik heb de eerste symptomen van dit alles al waargenomen vorig jaar op 20 oktober 2018.
Groeten Luc Verhaegen
Gefeliciteerd, je hebt de primeur!
Zou wel adviseren om te kijken of er wellicht een update van de firmware van je Nuvi beschikbaar is. Indien niet nu, wellicht over twee weken nog eens kijken. ik beloof niets (!) maar het kán relevant zijn.
Ik denk dat je pech hebt met de 510. Garmin brengt géén update uit voor de nüvi 500 en 550. De 510 wordt niet genoemd, maar valt wel in dat rijtje…
Je tracklogs kun je corrigeren met dit tooltje:
http://www.javawa.nl/rollover.html
Oei. Gaat mijn aloude 60csx nu ter ziele ???
a. dat staat nergens en
b. nee, dat verwacht ik niet.
Ik zie wel signalen dat de datum van de voorganger van de voorganger, de gpsmap60, inmiddels ‘van de leg’ is (maar verder nog goed functioneert).
Dat was de GPS60, niet de GPSMAP60. Het is echter geen voorganger, als de info op Wikipedia klopt was de GPS60 in dezelfde periode leverbaar als de GPSMAP60 t/m GPSMAP60CSx.
Afgezien van de verkeerde datum doet hij het nog steeds.
Wat de 60CSx betreft: als het goed is komt Garmin nog met een firmware update daarvoor.
Ah! Dank voor de toevoeging Jaco. De ‘gele’ dus… Toch verwacht ik dat die op dit aspect dezelfde fw heeft als de gpsmap60, immers zelfde generatie. Enfin, time will tell. Overigens kwam ik vandaag ook een oude Nuvi tegen met onjuiste datum. Ik denk dat we de komende weken een heleboel updates gaan zien.
Dank voor de Info.
Ik heb hem er net even bijgepakt en op dit moment doet mijn GPSmap 60CSx het nog perfect.
Batterijen erin en in een paar minuten heeft hij te pakken waar hij is, met de juiste tijd en datum.
Twee dagen geleden kwam ik erachter dat mijn GPSMAP60CSx weliswaar genoeg satellieten ontvangt, maar geen fix meer krijgt. Bovenaan het scherm blijft staan: ‘Geen ontvangst’. De balkjes zijn wel gekleurd. Na heel lang wachten komt er wel een fix, maar zeer onnauwkeurig. Dat werkt een paar minuten om vervolgens weer terug te vallen op ‘Geen ontvangst’.
Advies: laat ‘m een uurtje buiten liggen… Kan helpen.
“eerlijk gezegd” dat mensen het überhaupt het uit hun strot krijgen. Zelfs mensen met een uniform aan of die voor het leven zijn beëdigd. Echt onbegrijpelijk! “als ik eerlijk moet zijn”, “eerlijk gezegd…”, maar dat mensen het ook nog gaan opschrijven? De teloorgang van de integriteit! Is mijn woord minder waar als ik niet begin met “als ik eerlijk moet zijn” of nog erger die van een rechter, die eerst met een dergelijke zin begint. Er zijn zelf mensen die naar aanleiding van mijn tweets hun woorden in TV programma’s inslikken, maar ook die denken ik heb er schijt aan. Maakt mij niet uit. In mijn hersens ontstaat er kortsluiting en zep ik weg of denk” “ik ga het verhaal nu echt met een korrelzout nemen”. Jammer! #taaldokter https://www.taaldokter.nl/?p=1662
Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat je je een beetje verveelt 😉 Maar dat geldt op dit moment, om 20.35 ‘s avonds, voor mij ook. Dus, in reactie:
Taalkundig is ‘eerlijk gezegd’ algemeen geaccepteerd en wordt de betekenis benoemd als ‘om te benadrukken dat je je werkelijke mening uitspreekt, vooral als je verwacht dat de inhoud daarvan de toehoorder zal teleurstellen’. En da’s precies de context van het gebruik van deze uitdrukking hierboven. Het is een manier om iets te benadrukken en betekent niet dat je, zonder deze toevoeging niet de waarheid zou spreken.
Weet trouwens niet wat de taaldokter zegt van ‘zep ik weg’… ;).
Ik neem aan dat de garmin drivesmart 50lmt – europa
Wel blijft werken deze niet zo lang geleden gekocht
Yep, dat lijkt me wel.
Peugeot 207 uit 2010 navigatie raakt positie kwijt. Update kost 150euro.
Dat een kaartupdate 150 euro kost is voor vast inbouw systemen vrij normaal. Dat een update om een probleem met de WNRO op te lossen 150 euro kost lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Zou toch eens informeren bij de peugeot-dealer.
Klopt het dat de TomTom xxl geen last heeft van de bug en de TomTom one xl / xl wel de klok wegvalt? Op mijn TomTom is het serienummer helaas niet meer te lezen, echter als ik adverteerders op marktplaats vraag, hebben ze er óf nergens last van óf zuchten “weer zo’n wijs vrouwtje”…. Graag hoor ik van u.
Ik vrees dat ik je daar het antwoord op schuldig moet blijven. Maar, gegeven deze situatie zou ik zelf geen oude tomtom via marktplaats meer kopen. Zeker niet omdat je tegenwoordig al een nieuwe koopt voor circa 120 euro. (ik verkoop zelf overigens géén autonavigatie).